Zdenek a AlenaČlen Přidáno
před 9 let
tak to je jasný, já mám taky měnič přímo na baterku a zapojené dálkové ovládání vypínačem.
a jako hlavní vypínač karavanu používám solární regulátor, protože všechno ostatní mně jde přes něj.
Zdeněk 69 Alena 61, vnuk Péťa 19 občas i Matěj 12
Karel ProkopČlen Přidáno
před 9 letPepo zakrej solár, malůfku máš v mailu
ahoj všem tato otázka bude směřovat přímo na pana karla prokopa! jelikož jsem vyčetl že je profík který tomu opravdu rozumí :) proto se ptám : jsem obyc laik který tomu nerozumí ! kupujeme zahradu na kterou chceme dat karavan na pevné staní a hlavně odpocinek ,chtěl bych dat na karavan solarní panel ale nevím který ? kolik watu? jaký regulator ,baterku ? atd... karavan by byl používán jen na víkend (sobota ,nedele) klidne bych se mohl zastavit pro radu pokud by bylo možné,zahradu mame ve cvikově tedy kousek od české lipy dekuji za odpověď popřípadě muzu poslat email nebo telefon :) něco jsem na internetu početl ale mam stoho hlavu jak patraci balon ,proto jsem se obratil na vas :)
ViTaSeKČlen Přidáno
před 8 letodpovim za Karla....vykon panelu a velikost baterie zalezi co chces v tom karavanu zivit tou elektrikou....pak se budem bavit dal...
Neuč se! život tě naučí....
karavan bude jen na sobotu a nedeli a živit jen diodove osvetleti,celej den radio max nabíjet telefon nebo notebook
Zdenek a AlenaČlen Přidáno
před 8 letCitovat
lubik napsal:
karavan bude jen na sobotu a nedeli a živit jen diodove osvetleti,celej den radio max nabíjet telefon nebo notebook
na tohle můžeš dát i starší startovací baterii kolem 100Ah solár cca. 100W regulátor 10A
Zdeněk 69 Alena 61, vnuk Péťa 19 občas i Matěj 12
Baterie - malý počet cyklů (200) do vybití na 50%, maximum je 1200 u baterií Trojan,
[url]https://www.battery.cz/trakcni-baterie-trojan-30-xhs-130ah-12v.html?utm_source=google_merchant&utm_medium=product&gclid=CjwKEAjwrIa9BRD5_dvqqazMrFESJACdv27GxoILHepOD4G5FhET8mq1Ms_QbGY1Phhn0t5C6Y-VARoCAT7w_wcB
[/url] zkusil bych něco jiného -Exide, Trojan viz výše. Varta není zdaleka to co bývalo, životnost nižší, ona to vlastně už ani Varta není, jen to jméno...
Nabíječka dobrá ale drahá, jinak OK
Každá baterie má tech list, kde je uvedeno, jaký trvalý proud a jaký špičkový snese. Tady teoreticky by mohl být trvalý proud cca 60 A na což je nutno dimenzovat přívodní kabely, svorky podle požadovaného proudu. U konkrétní baterie, kterou použiješ je nutno schopnost dodávat déledobý proud 60A ověřit - viz výše.
Jedná se o měnič s modifikovanou sinusovkou, je otázkou co z toho chceš napájet, zařízení se to nemusí líbit.
Zapojení - nelze radit bez schématu s uvedením typů zařízení. Buď to shoří nebo ne :-)))), buď bude fungovat nebo ne....
Řešil bych to s profesionálem.
Jirka VospalekČlen Přidáno
před 7 letZdravím,
pomalu mi odchází 5ti letá 90Ah trakční Varta. Rád bych posílil na 180 Ah - místo se u EBL 99 najde. Taktéž mám měnič Waeco 1000w (2000w špičkově) s modifikovanou sinusovkou - využíván minimálně, občas MW a nyní i presovač - 2 kafe po ránu. Auto je trvale připojeno na 220v právě přes EBL - v tomto režimu vydržela origo baterie 5let. Příští rok také plánuji instalaci soláru - cca 140-240 w s PWR regulátorem.
Co mi ale není jasné, zda by byla vhodnější trakční baterie (cca 12 tis) (Trakční baterie Trojan J 185 E, 175Ah, 12V) nebo zda by stačila VARTA Professional Dual Purpose (Deep cycle) (cca 5-6 tis). Cca 42-50 nocí v OA.
Děkuji za případné zkušenosti z praxe
Karel ProkopČlen Přidáno
před 7 letKikisak: obávám se že křísit mrtvý dítě je truchlohra. Pokud to lze: počkej do jara a kup novou baterku.
---------------------------------------------
Vospik: pokud ti Vartí 90AH vydržela 40-50 nocí po dobu 5 let tak jí dej pusu. A dvojnásobnou kapacitu 180Ah bys (teoreticky) neměl vycyklovat. Takže kupovat Trojany je dle mě zbytečný. Ale proti gustu,...
-----------------------------
cyklická odolnost při vybití do 50%
Varta 200 cyklů
Trojan 1200 cyklů
ale podle mě ani špičková baterie Trojan v autě nevydrží 10let.
Rentabilita? :x nevím.
Já už se fest soustřeďuju na LFP.
Jirka VospalekČlen Přidáno
před 7 letDíky, kolik by vyšlo LiFePo? Cca 100 Ah. Musím vyhodit EBL 99 a koupit jiný nebo se laicky řečeno mezi blok a baterie dává jiný "mezikus"
Karel ProkopČlen Přidáno
před 7 letHolý 100Ah Sinopoly nebo Winstony seženeš na netu za 15000,-
S elektronikou a vyformovaný od nás vyjdou cca 23-25tis Kč. Dle typu, výzbroje a pochopitelně i stupně ochrany. Tu bych rozhodně nepodceňoval. Na obrázku je vidět i moje milovaná stará Hiltí aku vrtačka přestavěná na Lithium,...
Voltík je tam proto, abych je nepodvybíjel,... stavět hlídací obvůdek jsem byl línej,....
Páč na malejch článkách testuju (relativně beztrestně) jejich odolnost vůči utrpení který jim karavanisti budou v budoucnu způsobovat,....
EBL 99 - vyhoví bez ztráty kytičky, ale je třeba proměřit (a případně upravit) altík,...U každýho auta individuálně, bohužel.
Prostě osadit LFP tak, abys je nezabil hned v prvním kole = nejni bohužel tak jednoduchý jako u klasický fotovoltaiky,...(to jsem si v počátcích taky myslel,...už si to nemyslím,...)
Jak říká jeden z mejch velkejch učitelů: každej si musí svejch pár vývojovejch baterek zaplatit,....:c
A propó; ty sady co vidíš na vobrásku z mý bastlicí dílny jsou už všechny prodaný,.... :)
Další vobrázek ukazuje některý typy BMSek, bezpečnostních FET spínačů, nabíjecích a formovacích systémů.
Jako bonbónek budeme teď testovat 30A booster a MPPT régl v jednom. Skvělá věc pro vestavbáře. Neporazitelá. Už se to montuje; jak zformuju pack - tak testneme. Jsem na to vééééélice zvědaf. Páč jestli to bude fachčit jak výrobce slibuje, tak to bude převrat ve vestavbářským světě.
Votronic mě trošičku potrápil (až zklamal) svým pomalým vývojem a tak jsme obrátili pozornost jinam a jeden velice osvícený vestavbář to přivez z Austrálie (díky Martine :_)
Takže diskuze na zdejší tlachárně, že je to plácání do vody sice platí, ale (naštěstí !)) ne pro mě,...:D
Karel Prokop Připojili následující obrazek:
Obrázek nebyl nalezen
Obrázek nebyl nalezen
Jirka VospalekČlen Přidáno
před 7 letTak to je zajímavé. Tedy +/- stejná využitelná energie / jako u 180 olova /, mnohonásobně více cyklu, hmotnost cca tretinova / ta by váhové mohla kompenzovat panel s příslušenstvím. Jaká je teoretická plánovaná životnost? Bude nějaká balanční a nabíjecí automatika? Není problém s prehrivanim při nabíjení a vybíjení? Je to osazeno bzucakem nebo odpojovacem při poklesu napětí na článku? Něco jako u RC modelů? Ten booster a regl. v jednom je cenově kde asi? Počítám že bez něho se jedná o zbytečnou investici a nevyužili potenciálu. Nemá něco podobného ctek, s ozn 250? Řešil to tu myslím discoverfun. S autem, v mém případě spíše hodně prejizdim, než stojím na jednom míste, jak v létě tak v zimě, proto zatím žiju bez solaru, ale nároky na spotřebu s rostoucími dětmi stoupají a bud booster nebo solar mě příští rok neminou. Navíc se mi u boosteru líbí myšlenka nahrazení případné centrály / nemám naštěstí DPF/ Dokáže se lifepo baterka rychleji dobíjet a plně využít co do ní booster napere? Jak se tváří lipo na měnič a velké odběry MW, kafostroj, fén atd? A jak na dlouhodobý odběr kompresorky Waeco 40 / používán v létě jako mrazák, mrazí nadherne a spotřeba ujde ale ta 90 tka s ní má hodně práce. Taktéž v autě běží poslední rok cca 14 dní v roce velký kyslikovy generátor Linde / přes měnič Waeco/ zatím běžel jen při zapnutém motoru, se zhoršujícím se zdravím bude muset běžet častěji a to i přes noc/ i proto posílení baterie. Je to hodně otázek. Čím dál více to vypadá, že se vydám na konzultaci, pokud bude čas na straně servisu, do CL.
Karel ProkopČlen Přidáno
před 7 letVospik:
ano tady bych se velmi přimlouval za osobní návštěvu; v tomto případě osobní konzultace, prohlídka a případný proměření auta řekne víc.
pro sestavu LFP je auto dobrý vidět. Tam už je každá chyba za veliký peníze.
All:
Vospikovy otázky jsou vysoce odborný a je zjevný, že vo tom dost ví :^
Ale tady by to vydalo na slohovou práci a stejně bych nezodpověděl všechno.
Tady platí: Kdo chce vědět - přijede na optimalizaci.
Kdo chce spekulovat, může - spekuluje, ale systém pokus omyl je tak 50/50.
Pokud na to majitel má čas, peníze a energii? Proč ne? Ve finále to téměř nikdy není levnější.
Ale zkušenost je nesdělitelná,..:).
Roman ST1Člen Přidáno
před 7 letVW Golf Alltrack + Hobby 460Ufe
Posádka : Roman, Terezka, Nikolka 4 a Dany 1