kocisjirkaČlen Přidáno
před 10 letBaterie v obytném přívěsu s kapacitou 90Ah (NE trakční) už nevydrží celý víkend (hlavně když zapne čerpadlo na vodu (ne ponorka), takže uvažuji nad výměnou:
1/ Jaký odběr může mít přívěs když napájím:
- světla vevnitř vše diody
- topení truma - ventilátor cca 50% max otáček
- cca 1 x 30 minut čerpadlo na 10sec
- LED TV Orava cca 2hod večer Príkon 22W (funkčný), 45W (max.)
- žádný měnič
2/ Rozhoduji se mezi kapacitou 180Ah nebo 230Ah
Kapacitní, cenový i hmotností poměr je stejný 1:27
3/ umístněna bude pod zadní sedačkou vedle vedení rozfuku takže i v zimě počítám s provozní teplotou cca 10C-20C
Mám jako ochranu před hlubokým vybitím: Spínací jednotka - HSJ 1
4/ A teď:
A/ Trakční baterie VARTA Professional Dual Purpose (Deep cycle), nebo
B/ Trakční baterie Banner Energy Bull KTERÁ JE OVŠEM O 28% DRAŽŠÍ
Do které by jste tedy šli?
Automatické sloučení 12.02.2014 05:20:
Ještě jedna kacířská myšlena:
Jestliže mi vypadne světlo elektrika v karavanu (ochrana proti hlubokému vybití - myslím že 11,5V)
a já zapnu centrálu, za jak dlouho tuto baterku dobiji na cca 90% kapacity?
PROČ?
No mám centrálu, tak pro mě není problém na hodinu - dvě centrálu zapnout, ale rozhodně nehodlám dobíjet 6 hodin apd...
... taková normální rodinka!@!rp)!g
Upravil kocisjirka dne 12.02.2014 05:20,
před 10 letKarel ProkopČlen Přidáno
před 10 letčau Jirko jen stručně (zbytek dořešíme po telefonu)
předpokládám provoz v zimě na divoko - výpis spotřeby na 24h:
ad 1) světla LED jsou 0,00 nic (pár Ah)
ventilátor od 1-4A cca to už je cca 30-50Ah
čerpadlo 0,00 nic
TV 3-4A to je cca 5-10Ah
není tu NB DVD a rádio, TV určitě půjde dýl než 2h
můj odhad:
topení rozfuk 50Ah a ostatní 20Ah což je 70Ah denně.
výdrž: 180Ah 2,5dne 230 až 3,5dne bez dobíjení při cca 0-10°C
centrálou dobiješ 15-25Ah/hod. což je 25-50% denní spotřeby
nezapomeň že musíš nabíjet invertorem (hondou) všechny nabíječe mají spínanej zdroj a nesnáší dvoutaktní centálu (já taky ne :) )
máš velikej karavan (větší spotřeba na rozfuk) ale zas je líp izolovanej než auto (alkovna s tragicky izolovanou kabinou řidiče)
jako nabíječ bych doporučil CTEK M200 (15A) nebo M300(25A)
baterku Vartu (nemá význam kupovat drahý baterky, nevrátí se to)
Zdenek a AlenaČlen Přidáno
před 10 letCitovat
transit-obytka napsal:
Zdravím,
můžu mít taky dotaz? Je vhodná tato baterie na nástavbu Knaus rok 1995, chcěl bych tam dát solár cca 130W a potřebuji, aby baterie vydržela cca 3dny v klidu bez dobíjení (pouze solárem).Světla LED, večer Hyundai LED TV, čerpadlo a rozfuk topení.
Díky za radu............popřípadě, jakou baterii mě poradíte a také jaký výkon soláru.
Odkaz na baterii: http://www.otos.c...0a-930180/
Zdeněk
tu 180 Vartu máme v autě a spokojenost.
tady ji máš za trošku lepší cenu:
http://www.batter...20h-12v--bZdeněk 69 Alena 61, vnuk Péťa 19 občas i Matěj 12
Ahoj,
Karel to tady odborně popsal, není co dodat, je to odborník s dlouholetými zkušenostmi. Já jsem si od něho nechal také poradit a nelituji.
Moje zkušenosti, pokud o ně bude zájem: Mám v alkovně trakční VARTU 230AH, ještě se mi jí nepodařilo vybít. Byl jsem, tedy max.prodloužený víkend, ale od čtvrtka do neděle vydržela naprosto bez problémů a to jsem se nikterak neomezoval. Poslední víkend poměrně hodně také televize + SAT (důvody asi jasné...), topení non-stop (Truma4), světla, čerpadlo. Je fakt, že teplota neklesla pod bod mrazu, ale topil jsem si na hodně. Na střeše mám ještě 100W solár, ale ten teď moc nedává.
Takže shrnutí: Varta dostačuje, kdo má prostor a váhovou rezervu, ať se nebojí větší, vrátí se to.
Vašek
Karel ProkopČlen Přidáno
před 10 letto transit obytka: 180Ah na prodlouženej víkend zcela stačí do malejch aut dáváme i 140Ah
baterka vydrží cca 4 roky.
230Ah je max ale pozor na energoblok (abys ho neuvařil ve vlastní šťávě)
ZJEDNODUŠENĚ platí pravidlo že:
kolik Ah baterka tolik Wp na solár např. 1800Ah (160-200Wp )
kolik Ah baterka tolik v cca desetině nabíječka (nelze na 7A nabíječku pověsit 230Ah baterku) (nebo lze - ale jen jako konzervaci s obvodem pro přetížení (např. CTEK MXS 5) ale ne trvalá vestavba do auta.
pokud si nejsi jistej:
a) zavolej
b ) přijeď na optimalizaci
obojí je zdarma :)
Pepa z PlzneČlen Přidáno
před 10 letTaké souhlasím se vším s Karlem Prokopem. Nemám jeho odborné zkušenosti, a mohu to potvrdit pouze dlouholetou praktickou zkušeností. Obytné auto, které nyní máme (integrál Burstner Aviano, délka necelých 7m), jsme koupili nové s aku v nástavbě 90 Ahod. Nevydržela ani dva roky, protože kapacitně na 48 hod v zimě při mínusové teplotě nevydrží. Druhou noc to již hlídač nízkého napětí vypínal. Z důvodů častého hlubokého vybytí byla životnost tak krátká. Nyní máme právě zmiňovanou Vartu 180 Ahod, trakci, a máme po problémech.
Jezdíme často na víkend do Alp a není problém vydržet od pátku do neděle. Jen máme asi o něco menší denní průměrnou spotřebu, než je zde prezentována. Přesto, že se díváme na TV Sat o něco déle (odhadoval bych asi 3-4 hod každý večer), mám ostatní spotřebu menší.
Led světla čepadlo se skutečně nemusí uvádět
TV Sat = 3A x4 hod= 12 Ahod
rozfuk = 35 Ahod ( ve dne dáváme topení na 1 jen z důvodu nevypuštění vody a zejména když svítí sluníčko rozfuk přes den skoro nejede.
ostatní = 3 Ahod
Nám vychází denní spotřeba okolo 50 Ahod.
Pokud uvažuji správně, z důvodu co nejdelší životnosti Aku, neměl bych odebrat více než cca 60% celkové kapacity Aku. U 180Ahod je to tedy 108 Ahod. A to nám vychází. Po 48 hod ve Flachau nám ukazoval voltmetr ještě 12,1 V.
Mám ještě zabudovanou Hondu 10i a tu pouštím jen při delším stání, než 48 hod. 5m od auta již není slyšet (je víc slyšet uvnitř, než venku). Mohu tedy odejít a nemít strach, že ji někdo ukradne. Jen dobíjecí proud by mohl být větší. Nepustí to ale vestavěná nabíječka, která při jakémkoli připojení na 220v dává jen 10A. Trochu jsem to vylepšil tím, že jsem použil z Hondy druhý vývod na 12V, který má dávat 8A a napojil ho přímo na aku. Teoreticky tedy bych měl dostávat do Aku 18A. Na denní spotřebu by tedy měla běžet cca 2,5-3 hod. Dobrá je spotřeba benzínu, která se pohybuje na volnoběh (a ten na dobíjení stačí) okolo 0,25 l/hod. (na plnou nádrž běžela 9 hod a je tam 2,3 l benzinu.)
Pepa
JiPe HighlandersČlen Přidáno
před 10 letA je lepší mít např. jednu 200 Ah nebo dvě 100 Ah ?
Ale vždyť přesně o tom píšu. Nevejde li jedna velká nezbývá než dát dvě menší.
Při vybíjení skutečně paralelní spojení nepředstavuje problém. Ten nastává při nabíjení, kdy musí být zajištěno, aby obě baterie byly dobíjeny na plnou kapacitu. Metod, jak toho dosáhnout je více - dva nabíječe, el. oddělovač nebo mechanický přepínač. Při nabíjení baterií v paralelním spojení dříve nebo později dojde k nedobíjení jedné z baterií a posléze k poškození obou.
Vím, že spousta karavanistů má baterie pouze paralelně propojené, v lepším případě křížem ale to neznamená, že je to tak správně.
Karel ProkopČlen Přidáno
před 10 let@ Pepa z Plzne: nabíječ 10A se mi zdá nějak málo ne? V Bürstneru je Schaudt kterej by mohl mít externí vstup na druhej nabíječ (zvýší nabíjecí výkon na 2x10A ? )
Připojení 12v výstupu z Hondy nedá nic ("překřičí" to nabíječka z EBL)
Co tam je za EBL ?
bob_bobekČlen Přidáno
před 10 letMoje 2 roční zkušenosti s Vartou 90Ah.
V zimě mi vydrží týden a v létě 14 dní a to ničím nešetřím.
Přes noc puštěné venkovní osvětlení, jinak normálně rozfuk,TV,světla,nabijení druhé TV a vysílaček, NTB apod.
Po 4 dnech odjíždím s 11,7V.
Kam tu elektřinu chlapi vypouštíte,že nevydržíte přes 2 dny?
Bürstner Flipper 550TK+Hyunday Santa Fe
bob_bobekČlen Přidáno
před 10 letPodle mě musí být asi rozdíl ve spotřebě rozfuku jinak si to nemám jak vysvětlit.
Všichni s kterýma jezdíme a mají auta, tak maj 180-230Ah baterky a po 4 dnech drážděj centrály a já jedu vesele dál....
Jestli ta Truma combi nebere podstatně víc proudu než ta moje.
Bürstner Flipper 550TK+Hyunday Santa Fe