Tak záleží kdy a na jak dlouho jezdí. Mám solár 100Wp + 100Ah baterii, která je dobíjená i za jízdy přes Cyrix. Jezdím většinou víkendy a bez problémů dokáže uživit LED TV, kompresorovou lednici, led osvětlení a i to topení.
I bez soláru jsem 2 dny vydržel bez komplikací.
---Specializujeme se na obytné vestavby KNAUS a elektroinstalace obytných vozidel ---
ViTaSeKČlen Přidáno
před 8 letNo tim Cyrixem mas propojene obe baterky coz neni uplne dobre pro startovacku...pro to to zvlada cely vikend...jesi mas uz solar tak jedine dobre...toho cyrixe bych dal pryc a dsl tam jen propojeni vypinacem na jizdu at se nabiji,nebo pomoct si na start,jinak odpojit...(cyrix je propojuje porad)
Neuč se! život tě naučí....
Já mám solár polykrystal 140Wp, MPPT regulátor, baterku 180Ah a propojení cyrix s startovací baterií. Kompresorovou ledničku a osvětlení to utahne bez problému i týden, ověřeno začátkem června pod stromama v Büku. Vtom místě co jsem stál příme slunce vůbec nebylo. Jinak na slunci to dává cca 8A. Cyrix nepropojuje stále, ale dle napětí baterii, proto nehrozí vybití startovací baterie.
Když to bylo bez soláru Cyrix propojoval jen za jízdy, nebo po připojení na 230V. Teď jsou baterie propojené i při dobíjení ze soláru, večer jak nesvítí dojde k rozpojení.
Je tedy otázkou zda jim to propojení při dobíjení solárem škodí nebo ne?
Startovačka Exide Premium 100Ah, nástavba Exide Equipment 100Ah.
---Specializujeme se na obytné vestavby KNAUS a elektroinstalace obytných vozidel ---
Už se to tady někde probíralo mám za to, že to vysvětloval K. Prokop. Při dobíjení ze soláru to nevadí ty proudy nejsou ta velký. Z nabíječky je trošku problém - rozdíl kapacit startovací a palubní baterie. Já tam mám odpojovač.
MTSČlen Přidáno
před 8 letJá mám Cyrix, 140Ah v nástavbě, 90Ah startovací a 100W solár a funguje to perfektně. Od jara do podzimu jsou obě baterie, když přijdu do auta nabité na 100%. Cyrix propojí baterie, pokud je napětí na některé vyšší než 13V, to znamená, pokud je některá nabíjená, takže pokud zátěží klesne napětí pod 13V, nebo přestane dobíjení, rozpojí je.
:_
ViTaSeKČlen Přidáno
před 8 letJestli ti dava 8A tak te normal...ale co tu daval kolega ten monokristal 140Wp,tak ten dava max 5A...a mel jen 100Ah baterku,coz se mi zda malo na jeho zatez..taha to pak startovacka,kterou sice odpoji cyrix pri podpeti...ale to ta startovacka stejne jednou odskace...startovacka je stavena na kratkodoby odber a nasledne dobiti,trakcni nevadi delsi odber...ja mam radeji odpojovac...klidne me vyvedte z omylu,od toho tu diskuze je ;)
Neuč se! život tě naučí....
Upravil ViTaSeK dne 10.07.2016 19:20,
před 8 letMTSČlen Přidáno
před 8 letPřiznám se, že tyhle detaily neřeším, obě baterie mám klasické startovací. Ta 140Ah mě v nákupu vyšla na necelých 2000,- a pokud vydrží 4 roky, jako na starém autě, tak ji vyměním a neřeším. Baterka má sloužit mě a ne já skákat kolem ní . A ruku na srdce, komu vydrží trakční víc než 4 roky ?
:_
ViTaSeKČlen Přidáno
před 8 letNo jde o to,jak hluboko jde vybit startovacku aby neklesla pod ono kriticke napeti,tzn 11Vcca....u startovacky je to 70%...u trakcni je to 30%...vsechny hodnoty max...tzn z trakcni vytahnes vic...a navic neztraci tolik po case nepouzivani...tzn startovacka je po 2-3 mesicich k.o. kdezto trakce neztraci tolik a po pul roce tam je co bylo...+-
Neuč se! život tě naučí....
MTS, mám trakční Vartu(180Ah) Booster a malý solár, (jen 100Wp) a už jsem překonal čtvrtý rok a kompresorovou ledničku a pořád min čtyři až pět dní dny na jednom místě. To si myslím, že je slušné.Pravda vždy dostane co potřebuje.
První trakce VARTA Hobby 90Ah vydržela 6 let, ale docházelo k hlubokému vybití. Neměl jsem solár, jela kompresorová lednice a webasto. Startovačka má asi 5 let.
---Specializujeme se na obytné vestavby KNAUS a elektroinstalace obytných vozidel ---
DoskocilČlen Přidáno
před 8 letAhoj. Taky jsem všemožně studoval, proč mi trakční akumulátory vydržely (ještě k něčemu schopné) jen jeden a čtvrt roku. A mj. jsem se dozvěděl, že uvedené hodnoty životnosti (6 let) a počet nab./vyb. cyklů 500 platí jen tehdy, když se akumulátor vybíjí jen do 50% jeho zůstatkové kapacity. Předtím jsem si myslel zcela něco jiného. Čáo, Pepa
Karel ProkopČlen Přidáno
před 8 letAhoj Pepo :_
dnešní desky sou tenký jako papír.
Doby kdy desky byly tlustý jako prkno, sou nenávratně pryč. Ani legúra z Kalcia nebo Antimonu to nespasí.
pořád platí stará motorářská poučka: výkon z objemu (tloušťka desky) ničím nenahradíš.
Takže vycyklovat desky tloušťky 1,2mm (s bídou) nedá moc práce. Bohužel.
Rozbiješ prasátko a koupíš LifePo4 :). Ty fungujou. Zatím.
Než soudruzi z číny přijdou na způsob jak to elegantně ojebat.
A oni na to přijdou. Jsou v tom nepřekonatelní.
MTSČlen Přidáno
před 8 letNo právě, že vše má ochranu proti podpětí, regulátor mám nastavený na 11,4 V a všechny spotřebiče přes něj. Ale na co je dobré vybíjet baterku víc, když mi stejně nepůjde topení, lednice, tv a vše co má podpěťovou ochranu ?
:_
ViTaSeKČlen Přidáno
před 8 letMam dotaz...nedavno jsem tu kritizoval monokristal 140Wp kerej ma jen 5A v bode max vykonu,ale koukam ze ma dost vysoky napeti(28V) znamena to ze pri pouziti MPPT reglu budu mit nabijeci napeti vice? Cca 8A?
Neuč se! život tě naučí....
TomTPČlen Přidáno
před 8 letMyslíš vyšší proud. Podle mého zcela určitě, obyčejný regulátor (PWM) ti, zjednodušeně řečeno, napětí "ořízne" a zbytek de facto zahodí, kdežto MPPT pracující na principu měniče využije napětí dodané solárem celé.
Tom & Pavla
Škoda Octavia II 1.9 TDI + Elddis Crown Crest
Citovat
Karel Prokop napsal:
:) Nedocházelo. Lednice i topení mají obvůdek proti hlubokýmu vybití baterky (podpěťová ochrana).
Jenže to nebyly jediné spotřebiče, Webasto odpojí dříve to je v pohodě, ale třeba když auto déle stálo, tak jsem naměřil o kolem 10V, a ne jednou. Teď se solárem co mrknu pořád baterky plné - obě.
---Specializujeme se na obytné vestavby KNAUS a elektroinstalace obytných vozidel ---
Karel ProkopČlen Přidáno
před 8 letna těch 10V by to mělo vybíjet něco jinýho. Imobík, rádio, palubní hodiny,...cokoliv.
Webasto by to mohlo teoreticky vybíjet pomocnejma obvodama (časovač, hodiny), ale to si nejsem jistej.
DudlaČlen Přidáno
před 8 letDusan 76 + Radka 81 = Nikol 05 a Barca 09
Hyundai SantaFe 2,2 CRDi a Burstner Flipper 490 TK