Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Dobíjení startovací baterie ze solárního panelu: TECHNIKA - Caravan24.cz
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/
Prohledávání webu:

Dobíjení startovací baterie ze solárního panelu

Poslední aktualizace před 7 let
kokikokiČlen
Přidáno před 7 let
Zdravím,
také trochu oživím starší téma, může mi někdo poradit ohledně elektroblocku ELB 4-200
jestli bude dobíjet i startovací baterii přes solar, který je napojený přes MPPT regl na nástavbové baterii, díky moc za radu!):_ Koki
R
Radek KaplanČlen
Přidáno před 7 let
Ahoj, otázka byla položena, teď se pokusím o svoji verzi co jsem vydumal a jsem ochoten to vyzkoušet ...

mám obytňáček, kde se nabíjí solárem nástavbová baterka ... a povedlo se mi v kempu puštěným rádiem v kabině tak pustit žilou motorové baterce, že jsem nenastartoval ... ( od té doby vozím nabíječku :D )

tak jsem si vymyslel, že by asi šlo celkem jednoduše udělat "diodovou propusť", která by dorovnávala napětí motorové baterie z baterie nástavbové ... z ATX zdroje jsem vykuchal diody SBL3045SPT což jsou Scotchyho diody na 45A s úbytkem 0,55V a mám 2 ks takže když je dám "vedle sebe" tak mám cca 90A a úbytek někde pod 0,3V - zapojeny ve směru - Z NÁSTAVBOVÉ DO MOTOROVÉ BATERIE

moje představa je, že baterie nabiju na plno a potom to tam dám ... aby případný okamžitý vyrovnávací proud mezi bateriemi nebyl nějak velký ... a bude to fungovat tak, že když bude auto v pohybu tak alternátor bude nabíjet motorovou baterku a dozadu nepůjde nic ... a v kempu když budu připojený tak mi to bude dobíjet zezadu dopředu ( nebo když pojede solár ) ... bude to připojené na sakra silných drátech co vedou do takové té elektrorozvodné krabice jménem ArcSilicii AL310X ... baterky mám 80A takže lze předpokládat nabíjecí proud někde kolem 8A max a to ty dráty dají, vždyť zepředu to za jízdy musí z alternátoru "uživit" ledničku a to bude taky dobrých 10A

( mimochodem ten dobrodruh co to měl přede mnou ty baterky měl spojené natvrdo před tou elektrokrabicí a byl spokojenej :D ale to se mi moc nelíbilo ... pro mě je důležité ochránit se před tím, že si zapnu světlo nad linkou a přes den si toho nevšimnu a odpolko nenastartuju :/ - prostě když bude vzadu nabito dobiju předek ale ne že si nástavbou vycucnu tu motorovou baterku ... )

je můj román srozumitelný ? díky za gratulace :g :D a trošku se bojím kritiky :D p)
do 3.8.2016 - FIAT Ducato Knaus Traveller C580 2.8idTD 1999

do 21.3.2018 - FORD Transit 350L RIMOR SuperBrig 680TC 2.4TDE 2004

Aktuálně - FORD Transit NobelART A9000 Elegance


Radek 1975 + Lucka 1984 + Andulka 2012 + Lukášek 2016
kokikokiČlen
Přidáno před 7 let
Ahoj zní to dobře:^, možná i dobře, ale tomu zas já moc nerozumím, elektřina jen okrajově, jak by řekl Karel:D ,,že kope'':_:D:D
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 7 let
Jediný co se osvědčilo (a funguje) je separé malej 50 a více W solár pro startovačku samostatně. Stačí obyčejnej jebák (PWM spínač) régl za tři stofky. Na ten konzervační výkon do (cca 3A) bohatě vyhoví.
Všechno ostatní má v zásadě velmi podobnej (a celkem snadno odhadnutelnej) závěr: zjištění že foukáním cigaretovýho kouře do vody zlato nevznikne,.....

Radku: diody mají úbytek a pořád máš TRVALÝ (byť jednosměrný) propojení baterek (to není správně). Musíš je rozpojovat a nechat vydechnout. Nebo nabíjet každou zvlášť.

To all: kdyby existovalo jednoduchý, univerzální zapojení - jak dobíjet startovačku společně s nástavbou; tak už to tam dávno všichni máte.

Fšem hezkej den :_
jdu něco dělat, stojej mi ruce.
kokikokiČlen
Přidáno před 7 let
[quote]Karel Prokop napsal:

Jediný co se osvědčilo (a funguje) je separé malej 50 a více W solár pro startovačku samostatně. Stačí obyčejnej jebák (PWM spínač) régl za tři stofky.


Ahoj Karle:D, tak pokud jsem dobře pochopil mám hodit na střechu další menší solární panel přes obyč regl přímo na startovací baterii, díky moc za odpověď:_:g:^
____________________________________________________________________
VW Transporter Long T4 1,9TD 50kw, 1994 obytná vestavba firmy Jecha Caravan :c:c
FIAT Ducato Euramobil A515 2.8idTD, 2000 :^
R
Radek KaplanČlen
Přidáno před 7 let
Radku: diody mají úbytek a pořád máš TRVALÝ (byť jednosměrný) propojení baterek (to není správně). Musíš je rozpojovat a nechat vydechnout. Nebo nabíjet každou zvlášť.

[/quote]

Dobrá tedy, co to mít odpojitelné a zapojovat to v kempu když budu na elektrice ? A třeba jen den před odjezdem ? Aby to baterku trošku oživilo ale žádné stále propojení ... a diody byť s úbytkem zajistí, že kdyby čistě hypoteticky soudruhům v kempu vypadle elektrika a já si jel na aku tak si nevyšťavím tu motorovou ... to by mohlo klapnout ... samozřejmě za předpokladu, že to nezapomenu zapnout :D ju ?

( prostě mi nejde o žádné perpetum mobile, žádné šílené relé které mi dovolí pro startování použít nástavbovou baterku, nic tak dramatického ... prostě "oživení" motorové baterky při týdenním pobytu v kempu ... IT ALL ... )

EDIT : a nebo mít ze soláru přes nějaké relé prachsprostou vyhýbku - dopředu / dozadu ... ( opět pozor na hlavu děravou :D )
do 3.8.2016 - FIAT Ducato Knaus Traveller C580 2.8idTD 1999

do 21.3.2018 - FORD Transit 350L RIMOR SuperBrig 680TC 2.4TDE 2004

Aktuálně - FORD Transit NobelART A9000 Elegance


Radek 1975 + Lucka 1984 + Andulka 2012 + Lukášek 2016
Franta REZACFranta REZACČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

koki napsal:

[quote]Karel Prokop napsal:

Jediný co se osvědčilo (a funguje) je separé malej 50 a více W solár pro startovačku samostatně. Stačí obyčejnej jebák (PWM spínač) régl za tři stofky.


Ahoj Karle:D, tak pokud jsem dobře pochopil mám hodit na střechu další menší solární panel přes obyč regl přímo na startovací baterii, díky moc za odpověď:_:g:^


Řekl bych, že není třeba. Stačí mít startovačku jen pro provoz auta. A fertig :^
Franta a Daniela - CITROEN JUMPER
" Život je takovej a jinej nebude....".
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 7 let
nuže popořadě, pánové:
Koki: ano přesně tak
Radek: já mám rád věci na který nemusím myslet (jak na něco musím myslet = dřív nebo později zapomenu) ale pokud chceš řešit věci takhle, tak to "nějak" fungovat bude. Já se snažím dělat do karavanu věci co nejvíc bezobslužný - páč vždycky se na to zapomene.
Signboss: Franto, je to jak říkáš, ale to by svět byl černobílej a todle fórum nudný :D.
R
Radek KaplanČlen
Přidáno před 7 let

Citovat


Radek: já mám rád věci na který nemusím myslet (jak na něco musím myslet = dřív nebo později zapomenu) ale pokud chceš řešit věci takhle, tak to "nějak" fungovat bude. Já se snažím dělat do karavanu věci co nejvíc bezobslužný - páč vždycky se na to zapomene.


Všechno je o kompromisu, buďto vyhovím něčemu technickému a budu muset zapojit hlavu nebo to udělám blbuvzdorně a bude trpět technika ... holt perpetum mobile asi neexistuje ... ( i když už se mi v palici líhne jak to udělat přes Arduino, měřit nabíječku, solár, přední baterku, zadní baterku, relátkama spínat ... ) ... ještěže mám v autě hasičák :D práškovej :D
do 3.8.2016 - FIAT Ducato Knaus Traveller C580 2.8idTD 1999

do 21.3.2018 - FORD Transit 350L RIMOR SuperBrig 680TC 2.4TDE 2004

Aktuálně - FORD Transit NobelART A9000 Elegance


Radek 1975 + Lucka 1984 + Andulka 2012 + Lukášek 2016
jirkajjirkajČlen
Přidáno před 7 let
Ahoj, já mám regulator MT130-S na dvě baterie, dnes jsem dal auto na sluničko a večer mám baterie plné
badbadČlen
Přidáno před 7 let
Tak mě napadlo opačné zapojení, nevím jak je přesně zapojeno dobíjecí zařízení v obytce , ale zapojil bych přívod od soláru na vývod z alternátoru a podle funkce mého regulátoru v autě nejdříve dobije startovačku a pak bude nabíjet nástavbovou baterii a tím to zapojením bych vždy nastartoval a odjel. Tak co vy na to. Bad
Valda+Naďa Touareg+126n+Bad
Fiat Ducato 2,8 JTD Knaus
Peugeot ION full elektric
R
Radek KaplanČlen
Přidáno před 7 let
Tady bych ale měl strach, že je třeba nějak ošetřit kabel označovaný D+ který říká, že je motor nastartovaný ... podle toho se ta moje elektrocentrála chová ... třeba bez něj nezapnu ledničku na 12V a asi má i další informační a nastavovací důsledky :D
do 3.8.2016 - FIAT Ducato Knaus Traveller C580 2.8idTD 1999

do 21.3.2018 - FORD Transit 350L RIMOR SuperBrig 680TC 2.4TDE 2004

Aktuálně - FORD Transit NobelART A9000 Elegance


Radek 1975 + Lucka 1984 + Andulka 2012 + Lukášek 2016
barbarNováček
Přidáno před 7 let
Ahoj.
Propojovač baterií Cyrix-CT 12-24V 120A. Co použít tohle.
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 7 let
Radek to popsal přesně.
A Cyrix + solár budou držet obě baterky dlouhodobě propojené.
PetrDubiPetrDubiČlen
Přidáno před 7 let
Radek Kaplan:
Osobně si myslím, že pokud se v arduinu trochu vyznáš, tak to bude nejjednodušší a nejlevnější způsob, jak to řešit.
Pro arduino se i prodávají moduly (napěťové děliče) pro měření napětí do 25V (pokud si nebudeš dělat vlastní tištěný spoj). Pak už jenom doplnit buď relátka nebo FET tranzistory. Ty tranzistory se také prodávají jako moduly i s opticky odděleným vstupem a spínací proud tam je do 5A bez chladiče a s chladičem až 20A. Výhoda proti relátku je v menší spotřebě (tranzistor kolem 5 mA, relátko na 10A má spotřebu kolem 80 mA), tichost (nic necvaká) a možnost zapínat jak často chceš, takže není problém v počtu sepnutí (přeci jen spínání větších stejnosměrných proudů kontakty opotřebovává).

Další výhodou je, že se dá připojit displej pro kontrolu všech nypětí, alarm když je nějaká baterie hodně vybitá nebo naopak přebíjená (klidně i díky chybě regulátoru pro alternátor), nechá se měřit teplota baterie (například pomocí snímačů DS18B20) a plno dalších věcí - záleží jenom na fantazii..
G
gromČlen
Přidáno před 7 let

Citovat

PETGE napsal:

Mezi obě plusové svorky jsem zapojil diodu s malým úbytkem napětí v otevřeném směru v serii s omezovací žárovkou, což funguje jako nelineární omezovací jednosměrný člen, který způsobí, že kdykoliv je napětí na nástavbových akumulátorech v důsledku funkce solárů vyšší proti napětí na motorovém aku o úbytek na diodě, začne procházet z obvodu nástavby do obvodu motorového akumulátoru omezený dobíjecí proud až cca 1A - vlastně podle rozdílu obou napětí se to reguluje samo. Diodu ani nechladím, je při tom proudu studená.


Perfektni reseni (jenoduche , funkcni), dekuji za inspiraci
P
PeterSČlen
Přidáno před 7 let
Ahoj Kutilové,
tak ako všetci aj ja mám:
1. solar, ktorý nabíja nadstavbové 2xBAT, kde mám pripojený aj menič 12/220V.
2. Startovací BAT je mimo soláry, ale nabíja sa prednostne cez integrovanú nabíjačku (originál od výrobce karavánu), ak je karaván pripojený na vonkajšiu prípojku 220V.

Pre dlhodobé státie mimo možnosť napojenia sa na 220V je tu OTÁZKA:
Ak zapojím vonkajšiu prípojku 220V karavánu (bod 2) na menič 12/220V (bod 1), dôjde k prednostému dobíjaniu aj štartovacej BAT - ano?
Systém (1) a (2) je galvanicky oddelený, teda originál nabíjačka "netuší "odkiaľ má 220V - je to tak ? Alebo mám volať požiarnikov po polhodinke .....:D. ?
Upravil PeterS dne 12.06.2017 09:28, před 7 let
TraperTraperČlen
Přidáno před 7 let
Přiznám se, že jsem nečetl celé vlákno a reaguji na úplně první dotaz. Také můj příspěvek asi nebude vhodný pro všechny. Mám už po opravách částečně vykuchaný EBL, ale před několika lety upravený tak, že funguje ve všech třech režimech. Pro delší stání mám za původním varistorem, původně zapojeném směrem k motorové AKU, v serii přidanou ještě jednu diodu a odpor, tuším 12 Ohmů/120W, nebo tak nějak. Výsledkem je, že pokud auto déle stojí a solár drží stabilní nabití obytné AKU na 12,7V, přičemž ji vůbec nenabíjí, tak přebytek v mA teče do motorové AKU. Prostě ji hladí, vyrovnává samovybíjení a velmi, velmi mírně ji nabíjí.
I když tohle možná pro nikoho nebude moc platné, dávám to sem spíše pro možnost využití principu. Je to už dlouho, co to tak mám, takže ani nevím, jestli ten varistor není diodou a odporem přemostěný. Tuto úpravu mohu vypínačrm vypnou, či zapnout.
P
PeterSČlen
Přidáno před 7 let
FUNGUJE TO !!!
Prepojil som výstup meniča 12/220V na vstup-zásuvku karavánu 220V..... a funguje to! Ako? Solar nabíja nadstavbové bat, tie napájajú menič 12/220V, z ktorého je napájaná vstup-zásuvka karavánu. Tá dobíja komplet všetky bat, vrátane a prednostne aj štartovačku.

Oživili sa takto aj originál 220V zásuvky v karaváne (fungovali len pri pripojení kábla 220V na karaván).

Nešiel som do žiadnej "partizánčiny" s elektrikou, len vyrobil krátky kábel s 220V zástrčkou a 220V zásuvkou na pripojenie ku karavánu. Šlo by to vylepšiť trvalým prepojením s vypínačom.

--------
to KP: To all: kdyby existovalo jednoduchý, univerzální zapojení - jak dobíjet startovačku společně s nástavbou; tak už to tam dávno všichni máte.
-----
Karel ProkopKarel ProkopČlen
Přidáno před 7 let
@trend: jistě funguje Ti to :^.
Ale krmit měničem celý auto v kruhovým zapojení nelze doporučit lidem kteří o elektrice vědí že kope. To za prvé.
A za druhé : posíláš 220V do neuzemněný sítě a nevíš jestli je všude dvojitá izolace (jako že není).
Takže já jako servisák takovýdle obvody nikdy zapojovat nebudu a ani je nebudu schvalovat. Ty dáváš lidem návod na obvod, kterej sice funguje, ale je (na moje gusto) i bohužel (za určitých podmínek) nebezpečnej.

abych jen blbě nekritizoval:
na takovýhle řešení stačí jednoduchý prahový relé, který sepne okolo 13,8V s určitou hysterezí a propojí obě baterky (jako D+ ale měřený z nástavbový baterky) pokud nástavba po nabití spadne do konzervace a dobíjení se ustáli - startovačku to odpojí. Ten obvůdek: třeba dvojitej operák s MA 1458.
Mám jich na stole asi pět a dělám s nima různý procesy: např vypínání bistabilních relé na LFP (s časovačem NE555 a a nebo hlídání (a spínání) podpětí palubní sítě.
Ale celý to zařízení chodí na 12V a nemusím používat měnič v plný (nechráněný) palubní síti, čemuž se vždy bytostně snažím vyhnout.

To je jen návrh - protože na ten vývoj nemám čas a věnuju se plně LFP bateriíím a jejich vývoji.

Ale pořád mi vychází nejlíp malej solár 50-80W a obyčejnej PWM régl samostatně pro startovací baterku. Pak můžete hrát rádiem do alelujá. Případně pokud máte 2-dinový rádio hrát na něm bez obav, že nenastartujete.
Protože na nástavbu montujeme zásadně MPPT regulátory a ty přepínání baterek opravdu nesnesou. Byť se najdou kutilové "ignoranti" kteří si myslí že při dostatečné dávce vlastní odvahy, štěstí a drzosti dokážou fyziku beztrestně obejít. Pak mi volají lidi, že jim tam (někde) namontovali přepínání baterek a že "to" :o nechodí.
Ale to už se opakuju.
Všem hezkej den :_
Vy můžete zobrazit všechny příspěvky v tomto fóru.
Vy nemůžete začít nový diskusní příspěvek v tomto fóru.
Vy nemůžete odpovědět v této diskusi.
Vy nemůžete začít v anketu v tomto fóru.
Vy nemůžete na tomto fóru nahrát přílohy.
Vy můžete stáhnout přílohy v tomto fóru.

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
43,935,392 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.26166 sekund | Průměrně za: 0.26166 (0) sekund | Dotazy: 144 | Použitá paměť: 2.33MB/2MB