Ahoj, chtěl by se zeptat, jestli nemáte někdo zapojenou startovací baterku na dobíjení ze solaru.
Palubní trakci mi dobíjí skvěle s tím problém nemám, ale napadlo mě využít ho i nabíjení startovací baterky v případě, že je auto přes týden odstavené (palubní je nabitá).
Dalo by se to řešit třeba pomocí odpojovačů baterie?
Díky předem za názor.
floridan79Člen Přidáno
před 11 letCitovat
GSman napsal:
Ahoj, chtěl by se zeptat, jestli nemáte někdo zapojenou startovací baterku na dobíjení ze solaru.
Palubní trakci mi dobíjí skvěle s tím problém nemám, ale napadlo mě využít ho i nabíjení startovací baterky v případě, že je auto přes týden odstavené (palubní je nabitá).
Dalo by se to řešit třeba pomocí odpojovačů baterie?
Díky předem za názor.
ja takhle nabijim 3 baterky, mam 2 palubni a 1 motorovou, ale vsechny 3 jsou stejne - 100Ah a startovaci. mam je pres odpojovace ale muzu nabijet a i tak delam, vsechny 3 najednou. a zaroven je mam i tedy nabijene pres alternator vsechny 3 kdyz jedu a neodpojim je. pro tebe pokud mas nejen rozdilne Ah ale i typy (trakce + startovaci) tak ji muzes napojit pres odpojovac ale nemel bys je nabijet dohromady... bud jednu nebo druhou. a pokud to budes delat, nezapomen na poradne tlusty kabely k ty baterce dopredu, nevim kolik ti daj solary, me daj max asi 10A ale jistota je jistota, lepsi jak pak menit roztekly kabely kdyz to jde i obracene z alternatoru a altik mam 65A, to pro tebe neplati protoze z altiku se ti dobiji jen motorova a tu pripojit za jizdy bys nemel k trakci. Snad to rikam spravne, kdyztak me opravte. S pozdravem Dan
Fiat Ducato 280 Weinsberg Cosmos 1989 2.5TDI 4x4 (Kosmik)
DiscoverfunČlen Přidáno
před 11 letNazdar,
U Firmy Conrad elektronik existuje na prodej t. zw." 2. batterie lader",ktery se jen pripoji na obytnou baterii a startovaci
baterii,(ma vyvody pro obe batterie tedy 2x + a jednou -) a kdyz je obytna batterie plna ,prepne nabijeni automaticky
na startbaterii,a jakmile klesne napeti ob.batterie pod 12,8V,prepne automaticky nabijeni zase zpet na ob.batterii,
je to mala krabicka,mam ji ted 1 rok zabudovanou,funguje fantasticky,takze se nemusi nic prepojovat,reaguje i na
nabijeni nabijeckou se site(kdyz je auto pripojeno na proud) muzu jen doporucit, stoji 25€,- ale vyplati se !
s pozdravem Honza/Discover/Erlangen
jarda77Člen Přidáno
před 11 letMám regulátor který nabíjí dvě baterie, mohu si navolit kolika procenty jednu a kolika druhou, potom průběh sleduji na displayi. Mám navoleno 20% startovací, 80% nástavbovou.
DiscoverfunČlen Přidáno
před 11 letOdpoved pro matese :
Ano,je to presne ono,ja vim,ze u novych ob. vozu uz je toto zarizeni integrovane v ladovacim automatu,ale to bylo
ode me mysleno pro starsi ob.vozy,ktere jeste nemaji moznost prepinani nabijeni na obe baterie bud ze solarka,
nebo i s nabijecky,jak jsem jiz napsal,zde se pripoji jen celkem 3 kabely bez rozmysleni jestli se ta nebo ona
baterie nabiji,a uz to hned nabiji podle potreby vsechny baterrie ve voze,myslim si dokonce ze je to lepsi nez
to programovaci zarizeni (80%/20%),protoze si to samo automaticky hlida stav baterii !
Ja mam taky 4 Batterie a' 150 AH (2 startovaci a 2 obytne) v mem discoveru,a taky manualni prepinani, ale obcas
jsem zapomel prepnout na start.baterie,kdyz bylo auto odstavene a potom jsem musel narychlo dobijet,kdyz jsme
chteli vyjet a ted mam vsechny baterie plne bez problemu !
s pzdravem, Honza/Discover
PETGEČlen Přidáno
před 11 letJá jsem kdysi již dost dávno na svém Chausson Welcome nastudoval pracně elektrické schema - mimochodem "plachta jak menší prostěradlo"... Poté jsem otevřel energoblok a nesporně jistě našel příslušné svorky, kde jsou "opravdu pořádnými fabrickými dráty" připojené natvrdo oba obvody = tj. jak nástavbový akumulátor, tak i motorový akumulátor. Mezi obě plusové svorky jsem zapojil diodu s malým úbytkem napětí v otevřeném směru v serii s omezovací žárovkou, což funguje jako nelineární omezovací jednosměrný člen, který způsobí, že kdykoliv je napětí na nástavbových akumulátorech v důsledku funkce solárů vyšší proti napětí na motorovém aku o úbytek na diodě, začne procházet z obvodu nástavby do obvodu motorového akumulátoru omezený dobíjecí proud až cca 1A - vlastně podle rozdílu obou napětí se to reguluje samo. Diodu ani nechladím, je při tom proudu studená.
V současnosti to takto provozuju již skoro čtyři a půl roku, realizoval jsem to na jaře 2009. Nástavbový okruh je tak v podstatě trvale udržován soláry na plném napětí, přebytek energie je odtud částečně převáděn do obvodu motorového akumulátoru s napětím o cca 0,4V nižším. Když nastartuju motor, nemůže alternátor přebíjet případně nástavbový okruh, protože dioda je v ten moment uzavřena. Vůz parkuju "zima léto" venku bez dobíjení ze sítě a ještě za celou tu dobu se mi nestalo, že bych nenastartoval. Oba akumulátorové okruhy přežily takto na solarech již pět zim.
Pro informaci, mám tam dva panely s výkonem už ani přesně teď nevím, buď 160 Wp nebo 180 Wp s regulatorem MPPT. zatím nejezdím nijak moc často - v průměru cca 5x ročně a nikoliv přímo v zimě - prosinec, leden a únor nejsem ani pojištěn. Najeto mám nějakých 47000 km. Motorový aku má 12V 100 Ah, nástavba potom 12V 2x 100Ah aku paralelně bez jakýchkoli vymyšleností - prostě "natvrdo paralelně". Párkrát již jsem byl "na výletě" mimo dosah el. sítě a zatím jsem nepostřehnul, že bych se byť náznakem přiblížil stavu "bez šťávy".
Nikomu to nenutím, mi se to osvědčilo. Zatím totiž přes zimu či mimo výjezd "skladuju bydlíka u cizích" a to vesměs s dosti mizerným přístupem k němu, čili řešil jsem to takto s vizí, že solary to budou udržovat zima léto stále nabité - což se zatím děje, vždy všechny ty časy, kdy byl bydlík "o samotě ", mi ta elektrika vše vždy přežila.
VasuČlen Přidáno
před 11 letVážení, co znám energobloky od firmy Calira od typu EVS 30/1808 a výše, mají oboustranné spínání baterií.
Jestli nabíjí alternátor startovací baterku, sepne při napětí 13,8 V také nástavbovou. Jestli stojíš a jde ti solár, při překročení 14 V na dástavbové, ti začne nabíjet také startovací. Při nabíjení 230 V je to stejné. Dokonce je tam kontrolka, která signalizuje paralelní sepnutí obou baterek. Takže si to nejprve zkontrolujte, ať to nepřekombinujete. Energoblok není blbuvzdorný a zkratuvzdorný, jak alternátor a rád vyhoří. Náklady jsou pak vysoké.
floridan79Člen Přidáno
před 11 letCitovat
Vasu napsal:
Vážení, co znám energobloky od firmy Calira od typu EVS 30/1808 a výše, mají oboustranné spínání baterií.
Jestli nabíjí alternátor startovací baterku, sepne při napětí 13,8 V také nástavbovou. Jestli stojíš a jde ti solár, při překročení 14 V na dástavbové, ti začne nabíjet také startovací. Při nabíjení 230 V je to stejné. Dokonce je tam kontrolka, která signalizuje paralelní sepnutí obou baterek. Takže si to nejprve zkontrolujte, ať to nepřekombinujete. Energoblok není blbuvzdorný a zkratuvzdorný, jak alternátor a rád vyhoří. Náklady jsou pak vysoké.
a tim lze propojit starovacku klasickou olovenou u motoru a treba druhou trakcni uvnitr?
Fiat Ducato 280 Weinsberg Cosmos 1989 2.5TDI 4x4 (Kosmik)
Tomas BrabecČlen Přidáno
před 11 letGSman: Jaky tam mas ted regulator?
mekieČlen Přidáno
před 11 letNechci zakládat nové vlákno a sem se to hodí: Znáte někdo tohle?
http://www.mulac....i-rele.htm . Vím, že existuje ODAK3, ale tohle se mi zdá lepší - právě proto, že to automaticky propojuje obě baterie i v případě, že je dobíjená palubní baterie - situace, na kterou se ptal ten, co zakládal tohle vlákno. A navíc to umožňuje zapojení natvrdo, když nutně potřebuju spojit kapacity obou baterek nouzově.
mirek a hana, VW t5, samodomo vestavba druhá v pořadí
Ahoj - mám také jednu otázku k tématu - nemohl byste mi prosím někdo poradit co za věc si pořídit když potřebuji dobíjet 5 gelovek (každá 100ah) z altíku 90a,
samozřejmě budou baterie napájeny solárními panely, ale rád bych to krmil ještě alternátorem, ale všechny relátka či aku izolátory, co jsem našel, tak píší max. cca 100-200ah a kupovat 5 odpojovačů se docela prodraží.
No a mimo jiné by se mi líbilo ještě i dobíjet startovací baterku tak, jak to tu popisujete. I když má jinou kapacitu než gelovky..
Děkuju moc Honza..
VasuČlen Přidáno
před 11 letMám pocit, že jsi to trochu zkomplikoval. Gelovku nemůžeš přímo nabíjet z alternátoru, neboť ji zničíš, v horším případě bouchne ! Tam potřebuješ regulátor na nižší napětí, v našich obytňácích je k tomu energoblok s možností přepnutí na gelovku, nebo zavodněnou baterku, bývají do 50A. Ale nabíjet 500 Ah baterky, to jsem ještě neslyšel. To by potřebovalo dva energobloky 50A, alternátor 150 A a poměnit kabely za 50mm2 No a aby jsi to nabil ze soláru, tak solár 400W
Ale to nejhlavnější, ty jsi vyhodil diesel motor a máš tam elektrický ? Na co máš tak velký výkon baterek ?
VasuČlen Přidáno
před 11 letTo jsem nevěděl a ty jsi to nenapsal, že to máš vestavbu ! Tak tady je možné udělat to tak :
Z alternátoru získáš impulz pro sepnutí relé. Možná, že bude stačit 70 A relé, ale je to na hraně, radši bych tam dal 100-150A , ať je klid. Snížení napětí pro gelovky bych provedl 200A diodou,/ v bazarech jich ležívá dost /
kde vznikne úbytek 0,7V a to je vše!
Když nastartuješ, tak po zhasnutí kontrolky nabíjení se sepne 100A relé a přes 200A diodu poteče do gelovek proud omezený na 13,8 V
V případě nabíječky, klidně tam dej tu na 500Ah, ale také ji musíš zapojit před diodu, jinak ty gelovky vyvaříš.
Jo tak s tou vestavbou se omlouvám - to mě nenapadlo :)
Ježiš ani nevíš, jakou jsi mi udělal radost - sedím už týden u netu a píšu všem možným prodejcům této techniky, ale žádný se nebyl schopen konkrétně vyjádřit.
Ještě se zeptám na jednu věc - mám to tahat z altíku a nebo ze startovací baterky? a jaký průřez kabelu mám použít?
Děkuju moc za ukončení mého internetového trápení :)
VasuČlen Přidáno
před 11 letPočítej s tím, že do každé gelovky poteče dle výrobce 10A, ale třebas trochu více tj. 15 A x 5 baterek a máš 75 A
U větších průřezů a trvalých proudů se počítá 3A na mm2 měděného kabelu. Bude však nejlepší tam dát 50 mm2 od alternátoru na 100A relé, pak 200A dioda a pak na jednotlivé baterky.
Jestli v autě máš 70A alternátor, tak ten odvaříš ! Alternátor sice má jedinou výhodu, že maximální proud je zároveň jeho zkratový ale dlouho to nevydrží. On se přehřeje a vyhoří. Dnes jsem byl na autoburze 120A alternátor zánovní tam prodávali za 1000 Kč