Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Články: Sardinie září-říjen 2016 - Caravan24.cz

Sardinie září-říjen 2016

nádherné pláže a teplé moře

Sardinie je druhým největším ostrovem ve Středozemním moři a patří Italské republice. Členité vnitrozemí, krásné pláže, teplé a přívětivé moře je dnes velmi vyhledávané turisty a tak ostrov vzkvétá. Už to není oblast opuštěná a zapomenutá.V minulosti se zde vládci střídali, ale na krátký čas byl ostrov i součástí Rakousko- Uherska.Rozloha Sardinie je 24 000 km2, asi jako Morava, pobřeží omývané Thyrénským mořem je dlouhé skoro 2000km.Žije zde asi 1 670 tisíc obyvatel.Povrch Sardinie je z 80% hornatý, horniny jako žula, čedič, vápenec, rula, břidla vytvářejí skaliska v nepřeberných odstnínech barev.Nejvyšší pohoří Gennargentu se rozprostírá v centrální části ostrova a nejvyšším bodem je Punta La Marmora 1834 m.V létě zde téměř neprší, tak zásoby vody se zachycují v umělých nádržích a odtud vedou umělé zavlažovací kanály.Historické památky tz. Nuraghy pocházejí z doby železné a bronzové, asi 5. století př.n.l., těchto staveb je na ostrově asi 7000 a dodnes se přesně neví, k čemu sloužily. Nejhezčí a nejzachovalejší je komplex Su Nuraxi, patří k památkám Unesco

Na Sardinii jsme připluli 21.9. trajektem společnosti Moby z Korsiky. Malé městečko Santa Teresa ve všední den pěkně pospávalo až do pozdních odpoledních hodin. Zaparkovali jsme vedle obchodního domu a na kolech jsme projeli celé okolí a také jsme navštívili krásné pláže. Černoši obcházejí turisty a nabízejí různé cetky, hodinky, korálky, šály, deky. Chodí stále dokola, není dobré se s nimi pustit do řeči, to se jich pak nezbavíte.Od obchoďáku nás vykázali, že je to soukromý pozemek, tak jsme se přesunuli o kus dál.Ráno jdeme nakoupit, nejvýhodněji se nakupuje v Eurospinu, také potřebujeme podrobnou mapu Sardinie.
Pokračujeme po západním pobřeží- Costa Paradiso přes Capo Testa. Navštívili jsme několik pláží, téměř všechny jsou písčité a krásné a hojně obsazené. Moře zrovna není úplně klidné, tak visí červená vlajka. Každá větší pláž má i plavčíka. Parkoviště jsou placená od 15.6.- 15.9., pak už zdarma. Vjezd do měst obytným autem je zakázán do konce září. My parkujeme na malé pláži Cala Sarraina 41,0859-8,9863

Vydali jsme se hledat vodu a úspěch se dostavil. Costa Paradise je opravdu opravdový ráj. Červená skaliska- domky v červené barvě zapadají do terénu. V přístavu máme vodu, sice asi není pitná, ale na mytí stačí 41,0566-8,9475. Zastávka u známé skály ve tvaru slona ponte Elefante 40,5324- 8,44,43 24

Castelsardo- 40,7167-8.5724městečko jako z barevných krabiček je přímo kouzelné, na kopci je dominantou hrad z 12 století a ten poskytuje přímo fascinující výhledy do okolí. Potkali jsme zde i manžele z Teplic, přiletěli za svou dcerou, která zde žije a pracuje. Byli jsme rádi, že slyšíme češtinu, tak jsme chvilku povídali. Jinak Čechy občas potkáme, ale spíš vyjímečně. Večer už fouká chladný vítr od moře.

Další den máme v plánu město Sassari. Centrum je historické, bohužel už dlouho asi nedostalo žádnou finanční injekci, tak poměrně chátrá. Uličky úzké jako v orientu, fasády oprýskané, domy neudržované. Všude se poflakují černoši s naplněnými taškami zbožím. Zakotvili jsme před Auchanem 40,7359-8.5366 a očekáváme připojení k internetu. Uvnitř to funguje.Nákupní centrum je plné, je víkend, takže stejná zábava jako u nás.Parkujeme na okraji města, které je druhým největším na ostrově se 120 000 obyvateli. Centrum tvoří široké náměstí Piazza Italia s palmami a památníkem krále Vittoria Emanuela II, zajímavá je i barokní fontána Fonte Rosello 1606.

Odjíždíme do Porto Torres
super parkoviště i s kašnou 40,8356-8.4181.- chystáme se na prohlídku města- je krásné a čisté, upravené pláže, zeleň, sprchy.Významné přístavní město založené v 1 st. př.l. prohlédneme si románskou baziliku San Gavino z 11. st. Asi 8 km jižně od města se nachází pohřebiště Necropoli di Su Crucifissu Mannu s 20 skalními hroby.

Jedeme na pláž La Salina- písek hrubozrnitý, na pláži spousta trávy, to se nám moc nelíbí, tak odjíždíme do města Stintino a na údajně nejkrásnější pláž La Pelosa. Také je pěkně obležená- prostě Sardinky na Sardinii. Sotva se najde místo na položení ručníku. Parkujeme 40,9655-8,2093 a odtud na kolech k pláži asi 2 km, blíž se zaparkovat nepodařilo, navíc se všude platí i mimo sezonu- osobní auto 1,5 e, obytka 2,2 e, motorka 1 e za hodinu, i tak je plno, pláž je opravdu nádherná, moře mělké a teplé jako brouzdaliště, pro děti si nelze přát nic lepšího.

Další pláž v Porto Palmas, tady je plno trávy, tak další zastávka je v městečku Argentiera, 40,7396- 8,1493. Prozkoumáme opuštěné doly na nerosty.,ale domy dávají do pořádku, i kostelík opravili a očekávají příliv turistů. Chceme pokračovat k Neptunovým jeskyním, jsou vyhlášenou atrakcí. Dojeli jsme před 12 hodinou, my to prostě dřív nestíháme a všude už je plno, tak na nás zbylo místo na silnici nad mořem, máme sice krásný výhled, ale 1,5 km pěšky a pak ještě 560 schodů dolů a 560 schodů nahoru, je to náročné. Vstup do jeskyně 13 e, děti 7 e, K jeskyni je možné dostat se i výletní lodí. Cestou jsme se chtěli zastavit na pláži La Bombarde, ale neměli jsme kde zaparkovat, tak jedeme do města Bosa. 40,4695-8.3806
Historické město Bosa s řekou Temo. na levém břehu opuštěné koželužny San Concas, někdejší pýcha města.Nad městem se tyčí hrad Castelo dei Malaspina 1112. Bosa je známá krajkami a šperky z korálu.Oblíbené jsou zdejší fíky, olej, artyčoky, víno Malvasia. Prochodili jsme úzkými uličkami až na hrad a pak jsme jen obdivovali opravdu skromná a malinká obydlí zdejších lidí, vystačí jim dvě malinké místnosti asi tak 3x4 m a stejně malá terasa, prostě žádný přepych. Noc jsme strávili poblíž louky a ráno pastevec přihnal s pomocí dvou pasteveckých psů velké stádo ovcí.
Teď už nás čekají turisticky známé a oblíbené pláže Mari Ermi a Is Aruttas, na obou plážích se platí parkovné i mimo sezonu, den 12 e, noc 15 e. Je to tady hezké, ale mě to nijak nefascinuje, už jsme se namlsali na lepší. Nenabízejí žádné benefity, voda na plaži neteče. Vstupy do moře žádný zázrak, přijeli jsme dost pozdě večer, tak všude už je to takové smutné, tak raději odjedeme do historického města Tharros. Na první pohled i tady je to ponuré, ale zdání klame. Uprostřed vesnice je jedinné neplacené parkoviště, jinak se všude platí a to dost. 39,8843

28.9.
Dnes je v Čechách státní svátek, tak ho oslavíme pořádným úklidem, převleču postele, nic neperu, shromažďuji špinavé prádlo ve velkém pytli v garáži, sice jsme si pořídili malou šlapací pračku, ale moc se nám neosvědčila, takže prát až doma. Večer jsme si vyšlápli na malý výlet až na mys Capo San Marco, přes plot jsme viděli i antický přístav. Město založili Féničané v 11.-8. stl .př.l, v 6. stl.př.l. se ho zmocnili Kartágiňané a o 300 let později Římané. Na mysu je to opravdu zajímavé. Od věže San Giovanni vede stezka na Capo San Marco z čedičových bloků, krásná procházka, ale komáři nám život patřičně ztrpčují, kolem města jsou močály a tak jich tady je opravdu hojně, nějak jsme s tím nepočítali, tak jsme si nevzali repelent. Další den dopoledne jdeme na pláž, ta je opravdu úchvatná, večer při západu slunce tady fotografovali pozující slečny ve moři. Skaliska poskytují skrýš v největším horku, písek malinko hrubší, bílý a daleko do moře mělčina- tak 70 cm. Moře je klidné, průzračné, na dně bílý píseček a jen malinké rybky. Tady na skalisku Jarda zapomněl šnorchl a brýle. Škoda

Odpoledne odjíždíme do Oristano asi 19 km. Hledáme servisní místo, ale nefunguje, tak parkujeme u vodárenské věže 39, 5421,88-8, 34,4619 a razíme pěšky na prohlídku města. Město je poměrně velké asi 36 000 obyvatel, je centerm obchodu a zemědělství na západním pobřeží, leží při ústí řeky Tirso. V 17 stol. se bažinatý kraj vylidnil, ve 20 stol bylo vynaloženo velké úsilí na zavodňování a meliorace a zúrodnění zemědělské půdy. Dnes je tato oblast zemědělsky nejproduktivnější na celé Sardinii. Jsou zde cukrovary, konzervárny, mlékárny, pěstuje se zde rýže, melouny, zelenina. Řeka Tirso přináší naplaveniny a humus. Centrem města je náměstí Piazza Roma. Na Piazza Duomo se tyčí katedrála ze 13 st. přestavěná do barokní podoby
Večer jsme změnili naše stanoviště a parkujeme u moře v Arborea. Jsme překvapeni farmami, přesně rozdělenými políčky, jak podle pravítka, vinicemi, stájemi. Hotely na pobřeží jsou už opuštěné, jen pár sportovců tady pobíhá. Hned vedle chodníku je uzávěr vody 39, 8062- 8,5460, tak doplníme zásoby, už to bylo neodkladné V okolí se rozprostírají rybnaté laguny Santa Giusta a Pauli Maiori. Laguna Ena Arrubia je zajímavá variacemi vegetace vzniklé smíšením slané a sladké vody. Prodejci nabízejí šafrán, sýry, místní vína.

Plánujeme cestu dál podél pobřeží, zašli jsme na rozlehlou pláž před městem Buggerr, parkování podél silnice zdarma, pokračujeme až do města, míjíme nějaký STPL na skále, je plný a pak okoukneme STPL v přístavu za 15 e. Ještě najdeme i pláž Cala Domestika, ta je půvabná, ale obytky mohou parkovat jedině v kempu. Skaliska uprostřed moře jsou kouzelné! Další romantická pláž Masua, ale také parkování pouze na parkovišti na skále nebo v kempu.Nakonec jsme skončili na rozlehlé pláži v Golfo Gonea- Užíváme si pláže na pobřeží Costa Verde.

1.10.
Ráno vstáváme trochu později, v noci byla bouřka a hodně pršelo. ale je teplo 25 st a moře pocitově 25-27 st. Už nám nejde televize, jsme hodně jižně, tak jsme bez našich oblíbených seriálů. Také jsme zašli na pláž Fontanamare 39, 2895- 8,4377. Na konci parkoviště se přejde vodní kanál a jde se po pláži, pod skálou uprostřed pláže je i pitná voda.Na pláži jsme byli skoro sami, tak jsme si udělali soukromou nuda pláž. Ještě se pak přidali turisté, těch tady putuje celkem dost, je tady zajímavé okolí s jeskyněmi a opuštěnými doly a lomy.

Sardinie je země bohatá na nerostné suroviny. Jejich těžba má tisíciletou tradici. Před osmi tisíci lety se Sardové naučili opracovávat , obsidián, což je druh sopečného skla, a vyrábět ostré předměty. Poté začali těžit ze zemských útrob cín a měď a vyrábět slitinu bronzu, nerostnou surovinu pro výrobu zbraní a lidských sošek, nazývaných „bronzetti“, umělecká díla nuraghské éry. Různé národy, které pak přijížděly na ostrov, těžily sardinské suroviny ve velkém.Většina nerostných surovin Sardinie se nachází na jihozápadě ostrova, v oblasti Sulcis-Iglesiente, kde těžba ovlivnila výrazným způsobem životní styl místního obyvatelstva a jejich způsobu výstavby. V dnešní době je ale těžba vzhledem k malé konkurenceschopnosti na mezinárodním trhu omezená na minimum. Přesto si oblast zachovala sugestivní hornickou krajinu, tvořenou budovami, které již neslouží původnímu účelu, opuštěnými vesnicemi, ale i na mezinárodní úrovni výjimečně krásnou přírodou. V roce 1998 UNESCO prohlásilo hornickou oblast Sardinie za světové kulturní dědictví. Tak vznikl „Geologický, historický a klimatický park Sardinie“, instituce, která označila hornicky zajímavé oblasti a která přispěla k zachování a ocenění tohoto dědictví. V tunelech a zastaralých šachtách se provádějí prohlídky s průvodcem a je možné navštívit haly se starým zařízením. Projeli jsme město Iglesias a Carbonia, kde se ještě dnes těží uhlí.

Cala Setta- 39,1076-8,3640,. jsme na ostrově Santa Antioco. Je tady ještě tepleji, přes 32 st. Městečko žije, fakt úzké uličky, které vedou na malinké náměstí, kde pánové popíjejí a diskutují a pak jen tiše zírají na obytku a co teď asi uděláme. Tak Jarda si jde obhlédnout terén a zjišťuje, že snad to projede, sice opocený, ale projel. Ostrov má rozlohu 109 km2 a je spojen se Sardnií tříkilometrovou umělou šíjí, kterou začali budovat Feničané a dokončili Římané. U vjezdu do města jsou vidět zbytky římského mostu Ponte Romano. Samotný ostrov je poměrně hornatý s krásnými plážemi v zálivech. Už to asi není jako dřív, na každém kroku je vidět mnoho usilovné práce pro rozvoj turismu. Nové hotely rostou jako houby po dešti a zahraniční turisté to jistě kladně ocení. Vždyť i pozdní léto na Sardinii je nádherné! Teplé večery, teplé a průzračné moře s pozvolným vstupem jako stvořené pro malé děti.

V dálce vyhlížíme ostrov San Pietro, je možné dostat se tam trajektem, to my jsme ale vynech Objíždíme pláže, nejsou vůbec opuštěné. Nejvíce se nám líbilo na východní straně, kde byly nejkrásnější pláže a moře úplně klidné. Skončili jsme v Maladroxii na velkém parkovišti, kde v bílém domečku je i voda, sprchy a WC. Voda chuťově výborná. Kolem parkoviště trávník a vzrostlé palmy. Slunce praží a k moři asi 200 m. Jsou tady s námi 4 další obytky.,Už se známe, máme asi stejnou trasu, tak na sebe vždycky radostně máváme, moc se nebavíme, protože máme mezery v jazykových znalostech. Jsou to Francouzi, Švýcaři, Němci. Okolní stráně jsou poseté novými vilkami, tady by se nám líbilo bydlet, tak si představujeme ráj na zemi. Sice jsou tady některé objekty volné a na prodej, ale nějak nám chybí drobáky. Tak radši jedeme dál, však máme domek na kolečkách. Koukneme do přístavního města Porto Pino, je zde také STPL blízko přístavu zdarma, v automatu je možné zaplatit elektriku, připojení na pitnou i užitkovou vodu, vylití WC, každý úkon za 0,5 e.Pláž je zde rozměrná s bílým pískem. Jeli jsme dál podél pobřeží. Vyhlídky ze silnice, která kličkujepo po útesech, jsou impozantní.Moře a pohupující se lodičky. Některé pláže jsou nepřístupné z důvodu ochrany rostlin a živočichů, to samozřejmě respektujeme a jedeme dál. Našli jsme opuštěné parkoviště u silnice, v noci je tady klid , jen v dálce štěkají psi. 8, 9057- 8,8078

Směřujeme na pobřeží Costa del Sud. Naším, tedy spíš Jardovým koníčkem je navštívit hodně pláží, všechny, to opravdu nejde, jsou jich stovky a všechny jsou krásné a skoro stejné. Např. Sa Colonia, Sa Guida, S.L Projeli jsme historickým městem Nora, kde se sjeli asi všechny autobusy a my jsme nenašli místo na parkování, abychom si mohli prohlédnout historické město, které založili Féničané v 9-8. stl př.l. V areálu je zachovalé masivní římské dláždění, divadlo, lázně, chrám Tempio romano.

4.10.
V pozdních odpoledních hodinách jsme dorazili do Cagliari k Auchanu. Něco jsme nakoupili, ptali jsme se na recepci, zda bychom mohli na parkovišti přespat, ale nedovolili nám to, že parkoviště se na noc zavírá a ať jedeme na parkoviště před bránou, ale to jsme po tmě nenašli, tak jsme jeli někam pryč a zakotvili jsme přímo před policejní stanicí. Nakonec to bylo dobré řešení, strategicky výhodné 39,2241-9,0982. klidné místo ve slepé ulici končící na vlakovém nádraží, přejdete podchodem a jste v rušném centru hlavního města. Do centra necelé 2 km, a to je celou cestu na co koukat. Cagliari se svými 160 tisíci obyvateli je největším městem Sardinie, co se týče rozlohy je stejně velké asi jako Praha Sice ne tak krásné, ale malinko šlape na paty. Počátky se datují v 8.-7 st. př.l., kdy se zde usídlili Féničané, postupně se zde vystřídali Římané, Vandalové, Byzantinci, Aragonci. Prohlídku jsme začali v přístavu, tady je opravdu rušno, hodně černochů, asi imigranti. Jedna z hlavních tříd Via Roma s podloubími a náměstím Piazza Matteotti a honosnou radnicí Palazzo Comunale. Pod mohutnými hradbami se vine vyhlídková Viale Regina Elena až k parku Giardino publico s městskou galerií. Po strmém schodišti se dostanete až k Bastione di saint Remy, zrovna se opravovala, takže nepřístupná. My jsme se dostali na hradby přes park a výhledy na město jsou odtud nezapomenutelné. U brány Torre del Aguila jsme se připojili k internetu, v celém horním městě funguje. Asi na 3 hodiny vás nechají připojit. Římský amfiteatr ze 2. století stále ještě dnes slouží pro kulturní účely, pojme až 10 000 návštěvníků. Poblíž i universitní botanická zahrada se sbírkou asi 60 druhů palem je opravdovým skvostem Televize už nejde, podařilo se nám naladit nějaký francouzský program, tak alespoň nějaké spojení se světem.Učíme se trochu angličtinu.

Pokračujeme dál po Costa Rei. Máme v plánu navštívit postupně vytipované pláže. V městečku Solansi je na dětském hřišti i voda 39,1399-9.4289. Dočerpali jsme vodu a pokračujeme na pláž Simius- Cala Sinzias. Tady jsme se vmáčkli mezi dalších deset obytek z Itálie, všichni se mezi sebou znají a asi by nás vzali do party, ale my umíme jen to hello a přible se usmívat, ale asi to stačí. Nakonec jsme zůstali dvě noci, vytáhli jsme i 35 let starý nafukovací člun a projeli se po moři při pobřeží. Moře bylo úplně klidné. Večer se trochu zatáhlo, ale pořád teploměr ukazuje 25 st

7.10.
Zajedeme na vyhlášenou pláž Cala Pira. Sice je zde zákaz vjezdu pro obytku, ale k pláži je to dost daleko, tak to riskneme a kupodivu u pláží je těch obytek více a klidně si kempují, většinou jsou to Italové, možná pro ně platí jiná pravidla . Pláže San Pietro, San Elmo jsou písečné, všechny stejně krásné a už téměř opuštěné. Moře klidné a průzračné. Došli jsme na vyhlídku k soše sv Bonifaca, ale už se šeří, tak musíme najít místo na přespání Tak jsme na nezpevněném plácku kousek od moře 39,2689- 9,5835, tady nás nikdo hledat nebude
10.10.

Ráno 20 st., vstáváme po 8 hod., je dlouho tma a brzy se stmívá. Televize už zase bezproblémů jde. Už zase sháníme vodu a všechny indicie jsou dost vzdálené. Nakonec vybereme tu 9 km od nás a byla to dobrá volba 39,2925-9,5079. Pramen je opravdu vydatný. Přijel i místní Ital a říkal, že od října, kdy je vody dost, teče pramen ze tří trubek, přes léto jen z jedné. Tak to se nám povedlo. Hned jsme se osprchovali a umyli si hlavu, abychom ještě vodu dočerpali, nakonec jsme se sem ještě jednou vrátili před další cestou. Chtěli jsme ještě zůstat u pláže, ale všichni odjeli a přemístili se do vesnice.,Tak jsme je následovali, nechceme žádné potíže s policií, asi by to řešili domluvou, ale to člověk neví. 39,2658-9,5758

Došli jsme si nakoupit do místního supermarketu, kupujeme jen nejnutnější potraviny jako ovoce a zelenina, chleba, maso, něco co už nám došlo ze zásob z Čech nebo na co máme dost velkou chuť. Všechno je pro nás nepřiměřeně drahé. I místní obyvatelé nakupují špagety, kečup, ovoce tak po 2 kusech, zeleninu jen v akčních slevách, bagety ty levné a nákupní košíky určitě nemají tak plné jako u nás, když se jde na nákup. Vrátili jsme se ještě k pláži, v noci se tady nesmí přespávat, sice blízko je kemp, ale je skoro prázdný, všichni šetří a spí nadivoko. I Němci, kteří to asi vůbec nemají zapotřebí.

Pokračujeme dál po východní straně směrem k severu až k pláži St. Giovani 39,3678- 9,5997. Je tady hrubý černý písek a nikde nikdo. Hotel vedle už také zeje prázdnotou. Ráno přijedou rozbourat i stánky a už sezona definitivně končí.Plánujeme podívat se do Muravery, něco nakoupit na cestu domů. Koupání a slunění už jsme si užili dost..

13.10.

Parkujeme v Foximanna na betonovém parkovišti u pláže, je to tady moc pěkné, blízko nás se píchli i Němci a k dispozici máme vodu a příjemné prostředí. 39,6937-9,657 V sezoně to tady asi nejde tak jednoduše, ale teď si nás nikdo ani nevšimne.Večer jsme šli na obhlídku. Ve stráních se budují nové resorty, cesta tam je skutečně krkolomná a obdivujeme, jak tam jezdí i auta se stavebním materiálem. Na stavebních parcelách se pasou koně, chodí kolem vyhloubených jam, mezi železnými dráty. Jsou to chudáci, snad někam nespadnou nebo se nenapíchnou. Držím jim palce a je mi jich líto.Pole kolem jsou plná kamení, jen těžko se z nich dostává úroda. Je to nepředstavitelná dřina něco vypěstovat, i když mají techniku. Ochutnali jsme i svatojánský chlebíček, vypadá jako černé tvrdé lusky, trochu nasládlá chuť. Viděli jsme jednu paní jak to sbírá, tak jsme byli zvědaví a také jsme to zkusili, není to špatné. V noci přišla pěkná průtrž mračen. Všechno se krásně umylo, vysušená příroda už nutně potřebovala vodu. Slunce už nemá takovou sílu, ale pořád je kolem 25 st Skály kolem nás mají ohnivě rudou barvu. Domky staví z tvárnic a betonu, betonují i střechu a na ni položí tašky.V Muravě jsme nakoupili. Je tady fakt dost draho! Kilo chleba 4e, 1 kg brambor 1,5 e, jablka 2 e, víno kuličky 3 e.

Odpoledne jsme docestovali do Arbataxu na parkoviště u moře, i tady jsou skaliska zbarvena sytě cihlověrudou barvou kombinovanou černým čedičem a bílým vápencem. Je to úžasné a ještě do toho divoké moře. Vlny stříkají až do okna ve skále.

Dotankujeme naftu, hledáme, kde bude nejlevnější a je to dost problém, seženeme výhodně za 1,39 e. Také doplníme základní potraviny v Eurospinu, tenhle obchod je skutečně podstatně nejlevnější. V Arbataxu se nám moc nelíbí, tak popojedeme kousek dál do městečka Santa Maria Navaresse. Moře pořád bouří. Zašli jsme se podívat ke španělské strážní věži a k 1000 let starému olivovníku, roste na zahradě malé kavárničky. I dlažbu zde mají v obraze stromu. Nakonec úžasné parkování jsme objevili po důkladné prohlídce města na parkovišti blízko moře 39,9813-9,6850. Je deštivo a celou noc posloucháme vlnobití, venkovní teplota je 25 st.

14.10.

Plánujeme cestu dál do hor. Ještě v parku natankujeme vodu na cestu, nevíme, kde se nám to zase poštěstí 39, 9876- 9,6880.Čeká nás přejezd přes hory a počasí zrovna není příznivé. Avšak my to riskneme. Ještě Jarda naplánoval dva přístupy k vodě na trase, ale nakonec tam nebyla. Takže pro příště, když je příležitost vzít vodu, musí se využít. Jedeme do pohoří Gennargentu. V zimě se zde dá i lyžovat na Bruncu Spinna- Monte Spada, tady je jedinný lyžařský vlek na ostrově. Jsme na ve výšce 1017 m a máme krásné výhledy, spíš bychom je měli, kdyby nebyla tak hustá mlha, že by se dala krájet.Stoupáme do neuvěřitelné výšky a vesnice v údolí jsou zahalené do bílého závoje. Na rovné planině vykukují vinice a úrodná pole. Na chvilku jsme zastavili v národním parku a jdeme na vyhlídku. V lese je voda, pece a gril, lavice, stolečky, takový odpočinkový ráj pro turisty. Pěkně to fičí, kolem je rozrytá půda od divokých prasat. Je chladno, prší, snad nezačne i sněžit. Jsme dost vysoko v horách. Cestou jsme upekli v remosce maso a teď se těšíme na oběd.

Blížíme se do Orosei. Hned u cesty nás uchvátí obrovský lom na mramor. Obrovské kvádry připravené k transportu. Bagry, nákladní auta, pracovní stroje vypadají jako dětské hračky. Tak obří je lom! Prehistorické osídlení dokládá nuragská vesnička Sa Linnarta. Zdejší domky jsou malované vápnem. Paláce s oblouky a podloubími. Na kraji města stojí venkovský kostelík San Antonio Abate.Moře se ještě neuklidilo a jen pár odvážlivců a dětí se cárá ve vlnách, je tady mělko, tak snad nic nehrozí.

Pokračujeme skoro až do setmění na parkoviště La Caletta 40,5952-9,7536.Je tady invaze Němců. Zase dost prší, tak jsme se pustili do angličtiny, teď, když potřebujeme znát jazyk, tak to doháníme. Máme motivaci, ale jak dlouho nám vydrží!

15.10.

Ráno se trochu vyčasilo, slunce zase svítí, je i teplo 25 st..Parkoviště je sice plné vody, moře jěště bouří, ale obloha je modrá a zase je plno optimismu. Slunce prostě dělá divy! Všichni se dali do úklidu obytek, tak také vymetám písek a drobky. Chybí mně vysavač a pořád nevím, jaký vybrat, aby byl účinný, nezabral moc místa, měl příkon do 500 w.

V moři brouzdají děti, pár nadšenců zkouší surf.

My jedeme dál do Posady pro vodu, sice jsme se trochu motali, ale našli jsme ji v parčíku u přístavu 40,6210-9,7438.Začíná mě bolet hlava, mám rýmu a stýská se mi po domově.

Hledali jsme malou schovanou plážičku, nedařilo se nám to dost dlouho, ale našli jsme ji za kempem v zálivu.Kempy jsou už zavřené a opuštěné, ale v sezoně to tady asi fakt žije!Tak jsme se přesunuli do vedlejšího zálivu v Porto Tavera 40,8601-9,6520. Tady je moře krásně klidné, sice už se po bouřce trochu ochladilo, ale pořád to jde. Ale vzduch má kolem 28 st, slunce svítí, tak si to ještě užíváme, černoši se snaží ještě něco prodat na plážích, než jim úplně skončí sezona, ale my jsme neoblomní. Z jejich nabídky nic nepotřebujeme.

Zůstali jsme dva dny, užili jsme si procházky po okolí, krásné výhledy na moře i protější ostrůvek Santa Maria.

17.10.

Odjíždíme v odpoledních hodinách směr Olbia, ještě se cestou zastavíme pro vodu, zajíždíme 10 km severně do Sorgente 40,8142-9,5816. Voda teče proudem, tak napojíme i hadici. Ještě se osprchujeme, umyjeme si hlavu a znovu dopustíme..V Olbii parkujeme u Auchanu 40,9091-9,5208 a zde i nocujeme. Jdeme něco nakoupit, ceny jsou podstatně vyšší než na jihu.Vymýšlíme dárky, ale protože jsme praktici, zvolíme něco k jídlu a něco k pití, tak nakoupíme sýry, melouny, víno a máme problém co komu koupit vyřešený. Také využijeme WIFI ve vyhrazeném koutku obchodního domu. Ještě na Aferry.cz prohlédneme ceny trajektu a zvolíme čtvrtek k odjezdu za 125 e. Pátek už je to za 190 e. Lístky jedeme radši hned koupit, než se zase ceny změní. Trasu z Olbie do Livorna dělá jen společnost Moby. Nakonec Jarda ještě podstrčil pokladní sconto na 22 %, které jsme měli využít do konce roku na italské ostrovy. Využili jsme to i na pevninu, takže za 97 e. Dobrá cena! Zase ta naše bídná angličtina, ale zlepšujeme se a jsme odvážnější.

18.10.

Ještě máme pár dní do odjezdu, tak prozkoumáme severně okolí Olbie. Okouzlila nás pláž Bianca, bílý písek, klidné moře v zálivu.

Další krásné letovisko na Costa Smeralda je Golfo Aranci. Jako stvořené k procházkám a rozjímání. Také z tohoto přístavu vyplouvají lodě do Livorna a do Janova.Věhlas Costa Smeralda začíná v šedesátých letech, kdy sem zavítal šejk Aga Khan Karim IV. a koupil 50 km nejkrásnějšího pobřeží a založil consorcium Costa Smeralda. Jedinečný architektonický styl vytvořila skupina architektů v čele s Luigim Viettim.Trasa vede na sever k nádherným plážím Cala Petra Ruja a Cala Liscia Ruja a dál k pohádkové oblasti Cala di Volpe.

My jsme zůsatali na parkovišti u krásné pláže Ira 41,0251-9,5315-

Jarda se ještě vykoupal, turistů už je opravdu poskrovnu, hotel je zavřený, prostě čas tak akorát k návratu.

Poslední trasu jsme ještě zvolili do hor do Arzachentu. Městečko leží v působivé krajině mezi žulovými skalami obroušenými erozí.

Zde žili lidé arzachenské kultury 2000 let př.l. Na okraji města je dvoupatrový nurag Albucciu, z parkoviště vede pěšina k nuragské svatyni Tempietto di Malchitttu, 2 km západně je hrobka Coldu Vecchiu, pohřebiště Necropoli di Li Muri a 500 m od něj tomba Li Lolghi, pak ještě nurag Sa Prisciona.V místní turistické kanceláři zaplatíte 16 e a dostanete mapku a sami si obejdete památky. Jednotlivé položky jsou od 2 do 3 e.Můžete si vybrat, co navštívíte.

20.10.

Ještě jsme si prošli Olbii, má 152 000 obyvatel, úzké uličky s obchody, baziliku San Simplicio z 11 stol. Další historickou památkou je kostel San Paolo ze 17 stol. s pestrobarevnou majolikovou kupolí. Na severním pahorku se tyčí nuragská svatyně Cabu Abbas. Blízko města posvátná studna Sa Testa.

Ve 20 hodin začalo naloďování na trajekt.a vyplouváme ve 22 h. Trajekt je ohromný a luxusní. Má čtyři garáže, několik restaurací, salonky, palubu s bazénem. Kajutu nemáme, to je ještě za příplatek 50 e na osobu. Interier je příjemný, máme sebou deky a polštářky, tak si usteleme na čalouněné lavici. Zkušení cestovatelé si přinesli i nafukovací matrace a plavbu si zpříjemnili. Večer ti bohatší vysedávají v restauraci a pak jdou do kajut.

Budíček je ráno kolem páté a to se zase svolávají na snídani. Krásně to uteklo a v 6.30 připlouváme do Livorna. Je deštivo, zrovna ve střední Itálii propuká zemětřesení. My ujíždíme po silnici SS 12 k domovu. Užili jsme si krásnou dovolenou a teď se těšíme do Čech, domů!

závěrem :
Fiat 244, obsah 2,3, rv. 2002
53 dní na cestě, jen "na divoko", žádná dálnice, žádný kemp, 4.781 km, 460 l nafty, spotřeba 9,62 l,
3 trajekty - 1. Livorno - Bastia 117,8e, 2. Bonifacio - Santa Tereza 103,2e, 3. Olbie - Livorno 97,7e.
Celkové náklady včetně potravin a dárků 44 tis.Kč.