Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Články: Bělorusko 2016-zpráva z cesty - Caravan24.cz

Bělorusko 2016-zpráva z cesty

Ceny potravin jsou zhruba stejné jako u nás, takřka všude se dá platit kreditní kartou. Obchody jsou plné, nic nechybí. Měsíc před naší cestou tam byla měnová reforma a u peněz škrtali 4 nuly. Trochu jsme měli guláš v tom, když nám vraceli kombinaci starých a nových běloruských rublů, ale rychle jsme si zvykli a ty staré jsme dávali jako tuzéry.

V letošním roce na přelomu srpna a září jsme s naším bydlíkem navštívili Bělorusko. Jelikož informace, které jsme mnohdy pracně před cestou získali, nebyly vždy správné, chtěli bychom se podělit o naše zkušenosti.
Cesta do Běloruska je možná na základě pozvání. Potřebujete vizum, které vám zajistí některá z agentur dohledatelná na internetu. Pro vystavení viza potřebujete pozvání, pas a také číslo zdravotního pojištění. V něm musí být výslovně uvedeno, že pojištění platí platí i pro Bělorusko. Vizum je vystaveno na dobu od – do. Dobu na něm uvedenou musíte bezpodmínečně dodržet, návratem byť o den později riskujete trestní postih.

Na hranicích s Běloruskem vyplníte Migrační kartu. Tu musíte mít u sebe po celou dobu pobytu a na vyzvání policie ji předložit s pasem. Na hranicích po nás chtěli adresu pobytu, ale stačilo, když jsme nahlásili bez dalšího upřesnění dvě místa – Minsk a Braslav. Nejpozději 5. den pobytu se musíte!! hlásit s Migrační kartou na policii v místě, kde právě jste. Potřebujete k tomu i zdravotní pojištění a adresu pobytu a samozřejmě i pas. My byli zrovna u Braslavských jezer, takže jim stačila částečně vymyšlená adresa: „Turističeskaja stojanka nomer 4, ozero Strusto“. Dají vám vyplnit formulář, který potom přeloží do ruštiny, pošlou vás do banky zaplatit asi 20 rublů a potom vám dají razítko do Migrační karty. A pokud jste v BLR déle, tak za dalších 5 dní znovu.

Dále na hranicích vyplníte Celní prohlášení, ale věci, které jsme vezli je nezajímaly – tablet, notebook, fotoaparáty apod. Ani množství alkoholu a cigaret, jak deklarovali na internetu. Důležité byly dokumenty od auta, které se tam uvede jako „ časově omezený dovoz“. U služebního auta na firmu je zapotřebí mít u sebe potvrzení o zapůjčení, raději notářsky ověřeno. Dále osvědčení a zelenou kartu – ale to je samozřejmost. Nutno podotknout, že se k nám na hranici chovali slušně a s vyplněním papírů nám pomohli.

Belgosstrach neboli tzv. Strachovku( běloruské zdravotní pojištění ) jsme na hranicích neuzavírali. Uklidňovalo nás, že máme naše pojištění s platností pro Bělorusko. I na policii jim stačila naše pojistka. Pravdou je, že jsme ošetření nepotřebovali , a tak nevíme zda je potřebné či nikoliv. Ale stejně bychom si museli asi lékařskou péči hradit sami a pak to požadovat po naší pojišťovně ( měli jsme komerční pojištění u VZP).

Po překročení hranic je nutné se zaregistrovat na Beltollu. To je systém silničního mýtného. Kancelář bývá nedaleko hranic – vyplní s vámi spoustu papírů a dají vám palubní jednotku která 1x pípne po projetí mýtné brány (pozor na alkovnu, která může bránit signálu - raději nalepit na sklo dolů blíž k palubní desce). Na první mýtné bráně zkontrolovat zda to funguje!! Platí se záloha za přístroj a my si zaplatili ekvivalent 50 Euro jako depozit na mýto ( kreditkou). V Bělorusku jsme byli 10 dní, zpoplatněným silnicím jsme se nevyhýbali a částka nám bohatě stačila. Zbytek nám po návratu vrátili zpět na kreditní kartu.
Tankování paliva je odlišné od našich čerpacích stanic. Přijedete k pumpě, otevřete nádrž, vyberete si typ paliva a hadici zastrčíte do nádrže. Potom zajdete k pokladně, nahlásíte číslo stojanu a co a kolik toho chcete. Po zaplacení vám pustí palivo do nádrže. Pokud se tam požadované množství nevejde, vrátí vám později zbytek peněz zpět na konto. Palivo je v BLR asi o třetinu levnější než u nás.

Řidiči na silnicích se chovají slušně, všichni dodržují rychlost , neboť pokuty jsou vysoké. Alkohol za volantem není tolerován, jak jsme byli informováni, hrozí i zabavení vozidla. V každé vesnici je škola a u každé školy 2x příčný zpomalovací práh. Značka bývá někdy daleko od něj a dokážete si představit, co to udělá za rachot v bydlíku, když to nedobrzdíte. To nás ihned vycvičilo.

Policie nás několikrát zastavila, ale vždy byli slušní, chtěli doklady, zelenou kartu a většinou to bylo někde v blízkosti hranic s Pobaltskými republikami. Nabízení úplatku při řešení nějakého přestupku je považováno za trestný čin.
Pro orientaci a navigaci nám posloužily offline Mapy.cz stažené do tabletu. Jsou perfektní !! Pro navigování jsme používali souřadnice, které jsme si předem na Mapách našli. Přepis azbukou psaných adres latinkou do navigace může být chybný. Kempy, které jsme si dopředu našli, většinou nefungovaly, nebo patřily nějaké společnosti a byly nedostupné . Ale spaní na parkovištích je obecně tolerováno. Po celém Bělorusku je množství parkovišť označených dopravní značkou s nahnutým smrčkem. Tam je možno přespat, někdy i nabrat vodu (ne pitnou) a někde je i toaleta. WC všude pouze turecký typ, bez posezení. Zpočátku problém se trefit, po čase jsme se zlepšili. Kohoutky na vodu jsou i na benzinkách.
Měli jsme s sebou i kola , projeli jsme velmi krásnou a kvalitní cyklostezku v Minsku, Bělovežský prales a také jezerní krajinu u Braslavi. Elektrokola našich manželek jsme nabíjeli agregátem, jinak jsme byli díky solárům zcela soběstační.
Lidé byli přátelští a příjemní, všude čisto a pořádek. Nikdy jsme neměli pocit ohrožení a bez obav jsme nechávali auta na parkovištích i celý den. Protože jsme již starší ročníky ( 60+), zopakovali jsme si naši školní ruštinu, ale všichni mladí mluví anglicky.

A teď ve stručnosti naše cesta:
Měli jsme bohužel omezený čas, záměrně jsme se vyhnuli jihovýchodu v blízkosti ukrajinského Černobylu ( sever je zajímavější ). Souřadnice pro parkování berte jenom jako tip, samozřejmě jsou i jiné možnosti. Informace městech a památkách jsou na internetu. 2 bydlíky, 4 osoby.
1.den cesta přes Polsko, nocleh u hranic s BLR
2.den Přechod z Polska do BLR Kužnica, první město za hranicemi je Grodno, parkování pro prohlídku města 53°40'43.264"N, 23°49'28.597"E u synagogy. Nocleh Ozjory na břehu jezera 53°43'46.036"N, 24°11'34.630"E. Na mapě tam nic není, ale ve skutečnosti pokus o malé rekreační zařízení v běloruském podání. Ochotní majitelé.
3.den Lida, parkoviště u zámku 53°53'10.069"N, 25°18'1.957"E, nocleh na tábořišti Kočergi na břehu jezera Narač před Mjadelem, 54°50'41.951"N, 26°54'34.719"E.

4.den Pastavy parkoviště na náměstí 55°6'47.178"N, 26°50'23.510"E se sochou Lenina, zajížďka ke kostelu v Kamai 55°3'35.166"N, 26°36'14.713"E, Braslav 55°38'15.326"N, 27°1'51.500"E, nocleh na turistickém stanovišti u jezera Strusto 55°42'46.877"N, 27°0'20.845"E. Lépe najet z odbočky 55°42'39.346"N, 27°0'6.034"E.
5.den cyklovýlet na vrch Maják s rozhlednou 55°43'11.659"N, 27°3'19.727"E , potom kolem jezera se zastávkou v Green Club na oběd ( na Běloruské poměry luxus pro horních 1000) 55°46'29.702"N, 27°0'48.378"E a zase nocleh na turistickém stanovišti u jezera.
6.den Braslav prohlídka + policie ( potvrzení Migrační karty ), 55°38'22.568"N, 27°1'48.928"E, Polotsk 55°29'14.474"N, 28°46'15.098"E potom na Minsk . Po cestě Lagojsk s lyžařskými středisky 54°10'57.337"N, 27°48'31.455"E. Nocleh na kraji Minska (po dlouhém hledání kempu, který neexistoval) na parkovišti 53°57'17.327"N, 27°26'54.639"E. 100 m koupání

7.den cyklostezkou Minskem podél nádrží a řeky Svisloč tam a zpět , nocleh opět na parkovišti
8.den Džeržinského hora – nejvyšší vrchol BLR 53°50'54.342"N, 27°3'56.078"E, zámek Mir 53°27'1.097"N, 26°28'13.692"E, nocleh Dudutky skanzen a muzeum řemesel s nedokončeným Stellplatzem pro karavany 53°35'46.689"N, 27°40'58.723"E
9.den Žiroviči klášter 53°0'49.977"N, 25°20'37.806"E, přejezd do Brestu, prohlídka pevnosti, 52°5'6.929"N, 23°40'6.003"E, potom přejezd do Kamenjuki a nocleh na parkovišti před pralesem 52°34'8.438"N, 23°48'11.581"E
10.den cyklovýlet Bělovežským pralesem, prohlídka ZOO, večer Kamenec se středověkou věží 52°24'14.315"N, 23°49'16.083"E a návrat do Brestu k pevnosti a nocleh 52°5'6.929"N, 23°40'6.003"E
11. den formality na hranicích, na Polské straně velmi dlouhá a důkladná prohlídka bydlíku našich přátel celníky, návrat přes Polsko domů
Byla to prima dovolená, ujeli jsme asi 3.500 km, počasí nám přálo, komáři minimálně, hřiby maximálně.