Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Články: Polsko-Hel, Gdyně, Ilawa-jezero Jeziorak - Caravan24.cz
Výkup karavanu! Vykoupíme Váš obytný vůz, nebo karavan za hotové,volejte 606118358 www.vykupkaravanu.cz
Partneři webu:
hykro.cz odak.cz
https://www.cwn.cz/
Prohledávání webu:
Články

Polsko-Hel, Gdyně, Ilawa-jezero Jeziorak

A nyní už nasazujeme směr Ilawa, resp. jezero Jeziorak. Původně měla být zlatým hřebem cesty Mazurská jezera, ale při plánování docházím k závěru, že by to byla zbytečná zajíždka cca 200 km tam a zpátky. Na Mazurech jsme již před pár lety byli, jediným dalším lákadlem by mohl být Hitlerův bunkr, ale syn o něj moc nejeví zájem a protože jedinou motivací je projíždka po jezeře, volím nakonec Jeziorak.



Ahoj, v pátek večer 1.7.2016 jsme se vrátili z 9 denního výjezdu do polska, v následujících řádcích stručně popisuji průběh cesty. Trasa Praha-Poznań-Hel-Gdyně-Gdaňsk-Ilawa-Wolsztyn-Praha.

Původně jsem plánoval nocování na divoko/kempy tak půl na půl, nakonec jsem musel rezignovat, syn ještě na divoko nechce, takže 100 % kempy.
Při plánování jsem nadhodnotil rychlost půjčené obytky, takže jsme první den do plánovaného cíle nedorazili a narychlo hledáme kemp v Poznani. Obsluha u pumpy nám na internetu našla komplex Novotel (nejspíš to nejdražší, co tam existuje :-) ). kemp západního stylu, čisto, pseudo živé ohrádky pro skupinová stání. Mají poslední volné místo. Cena za 1 noc, obytku, 1 dospělý a dítě, bez elektřiny 82 ZLT (dále budu uvádět ceny za stejnou sestavu).


Druhý den dojíždíme na Hel. Plánovaný poslední kemp v Juratě jsme napoprvé nenašli, kotvíme asi v půlce poloostrova v jednom z kempů, cena za dvě noci 142 ZLT. V kempu narváno karavan těsně vedle karavanu, nechávají nás na vydlážděné ploše u WC, ale za hodinu přijde recepční s tím, že šéf nesouhlasí a musíme odjet. Nakonec zakotvíme v kempu Sosnowa v Juratě, za dvě noci 181 ZLT. Kemp odpovídá názvu, stojí se mezi borovicemi, hned při zápisu nás upozorňují, že nelze vypouštět odpad a že voda teče jenom ve dvou sociiálkách ze čtyř. Naštěstí ještě není plná sezóna, tak to jde i tak. Druhý den vyrážíme do Helu, synovi se nechce na kole, tak že prý pěšky. Máme ale špatné časování, takže po asi 5 prvních kilometrech ostrého turistického sprintu seznáváme, že krmení tuleňů ve fokáriu v Helu asi na jedenáctou opravdu nedáme. Takže nejdřív muzeum obrany, tuleni až ve 14. Muzeum obrany má několik objektů, lze platit u každého zvlášť nebo koupit vstupenku do všech za 20 ZLT pro dospělého a 12 pro dítě. Nevím, jestli to byla momentální záležitost, ale do hlavní expozice pouze s ručníkem, :-( , většina vitrín je tak orosená, že do nich prakticky není vidět. Mimochodem, a to platilo prakticky pro všechny naše zastávky, v turistických atrakcích jsou všechny expozice téměř výhradně pouze v polštině. V hlavní expozici muzea obrany byly snad dvě přestručné popisky v angličtině, jinak všechno polsky. Po prohlídkách už pokukujeme po hodinkách, nevíme přesně, jak daleko je do fokaria. Zase úplně nestíháme, je to dál, než jsme čekali (nebo je to tím, že jdeme pěšky?), naštěstí s vyplazeným jazykem dobíháme včas. Krmení tuleňů je pro děti pěkná podívaná, opět pouze škoda, že exhibici předchází snad 15 minutová přednáška, jak jinak, pouze polsky. Zpátky už pěšky rozhodně nejdeme, naštěstí nám jede vlak.


Zhruba v první půlce poloostrova jsou po stranách parkovišťátka, kde by se asi dalo nocovat, pár obytek tam za křovím vidíme, nejsem si ale jist, jak se k tomu staví policie a pohraniční stráž, jejích auta projíždí celým poloostrovem. Chce to ale přijet buď pozdě odpoledne až večer, nebo brzy ráno, přes den bez šance, a to jsme tam nebyli v plné sezóně. Podél velké části polostrova vede chodník sloučený s cyklostezkou, kola se hojně využívají, pozor jenom na pro netrénované cyklisty docela dlouho délku poloostrova. Celým poloostrovem také jezdí vlak. Ceny jsou jaké jsou, původně jsem zvažoval zůstat na začátku poloostrova v kempech ve Wladyslawowu, ale podle mapy to na vlak z kempu bylo asi 3,8 km, o místní dopravě jsem nic na internetu nenašel, takže jsme do toho nakonec nešli.
U muzea obrany je pár parkovacích míst, ale spíš pro osobáky, pokud nebude plno, asi by se chytila i obytka, sice jsem viděl ceduli o parkovišti pro autobusy, ale žádné jsem neviděl (byli jsme pěšky). Pokud jde o parkování v Helu, opět, byli jsme pěšky, ale u nádraží je nějaký místní supermarket s parkovištěm, tam by se asi přes den dalo. Jinak od Juraty dále je zákaz zastavení.
Za zvážení pro nocování před poloostrovem by možná stálo parkoviště/„Bod czumovania“ v zátoce u města Puck, vidíme tam stát několik obytek a podle vybaleného nábytku tady možná stály přes noc.


Další den se přesouváme do Gdyně, pozor na průjezdy trojměstím Gdyně Sopoty Gdaňsk, ale obecně to platilo téměr pro všechna města, kterými jsme jeli, průjezdy městy chrakarizuje hustý provoz a speciálně ve zmíněném trojměstí jízda krokem. V Gdyni se chceme podívat na památník ORP Blyskawica. Už první den se mi zavařila navigace, a záložní v tabletu jí následovala zakrátko (poprvé v životě jsem viděl na tabletu hlášku „Teplota baterie v zařízení dosáhla kritickou hodnotu, oakmžitě zařízení vypněte“), takže přichází ke slovu nepříliš podrobný autoatlas a střídavě se snažíme přivést k životu aspoň jednu z navigací. V důsledku toho hledáme přístav ve Gdyni snad hodinu, nakonec nám poradí přístavní hasič. To, co se mi ukázalo po zahnutí na správnou odbočku, se blíží mé představě motoristického pekla (nebyl jsem v Itálii ani na pařížském okruhu ). Jezdíme s obytkou kolem a zpátky bez šance zaparkovat, snad je to tím, že jsme se trefili do jakýchsi oslav námořnictva. Nakonec parkujeme v ulici u hotelu Nautilus, házím do automatu zloté a divím se, jak je to levné, že mi svítí parkování až do pondělí dopoledne když je neděle. Až když odjíždíme všímám si cedulky, že placené parkování je zde pouze ve všední dny :-). Nevadí, rád těch pár zlotých oželím. Navíc díky oslavám je v přístavu více lodí a na ORP Blyskawica je dnes vstup volný. Po prohlídce vyrážíme do Gdaňsku, neriskuji a sázím na zde na fóru zminovaný kemp Stogi. Poté, co nás z neznámých důvodů vede na chvíli oživlá navigace přes nějakou místní komunikaci napůl v rekonstrukci, kemp nacházíme. Na příjezdní cestě se na nás vrhají náhončí konkurenčního kempu, který je hned vedle Stogi (pozor, na stanu mají napsáno kemp stogi, až při detailnějším pohledu vidíme nad tím text Camper park przy Wydmach), ale nenechávám se zlanařit a uhybám doprava do Stogi. Po mírně krkolomném delším couvání mezi nastálo zaparkovanými karavany máme místo.

 

Zůstaneme tady dva dny, potřebujeme trochu načerpat síly. Obsluha v pohodě anglicky, kemp čistý, vybavený, praní za 16 zlotých bez prášku (ale mám trochu pocit, že platíme sami-platí se v baru). Kulečník hodina 10 zlotých, ale tágo mají už jen jedno. Ping pongový stůl jak kdo obsadí, pálky a míčky vlastní. Cena za dvě noci opět bez elekřiny něco málo přes 100 zlotých. Poměr cena /výkon bezkonkurenčně nejlepší ze všech kempů, kde jsme na této cestě zakotvili. Škoda jenom, že na blízké pláži Stogi funguje diskotéka, která nás každý večer oblažuje nejnovějšími hity. Naštěstí únava vítězí a syn spí i tak jako dudek. Vzhledem ke krátkodobým zdravotním komplikacím si nakonec plánovanou prohlídku Gdaňsku odpouštíme a po dvou nocích vyrážíme ke zlatému hřebu naší cesty, jezeru Jeziorak. Po cestě ale ještě zastávka na stanici lodního výtahu Buczyniec. Posledních asi 15 km nás směrovky vedou silničkou širokou právě tak na jednu obytku, nicméně přežíváme i pár setkání s protijedoucími automobily, naštěstí nepotkáváme autobus ani kamion, kterých je jinak v polsku na okreskách dost. U stanice je menší parkovištátko a asi 100 m před odbočkou ke stanici placený kemp, ale nevyužíváme ho, takže nemůžu sloužit detaily. Parkoviště je bezplatné, ale vrhá se na nás naháněč vyhlídkových plaveb (asi hodina plavby přes dvě stanice výtahu, pro dva cena 100 zlotých), odmítáme, asi bychom neviděli o moc víc, než ze břehu. Shodou okolností zrovna přijíždí výletní lod, takže vidíme výtah v akci. Po podívané se chystáme k obědu z vlastních zdrojů, ale parkoviště, které vypadalo docela volné, se najednou začíná nějak plnit (asi jsme měli štěstí, že jsme přijeli v době oběda) a nejsme si jistí, zda bychom po obědě vyjeli, takže vyklízíme prostor a přesunujeme se asi o 150 m na odbočku z hlavní silnice, kde v klidu v lese obědváme. Odolnější povahy by tady asi mohli i přenocovat, pokud se s obytkou zajede až na kraj, nijak zvlášt tady nepřekáží.
A nyní už nasazujeme směr Ilawa, resp. jezero Jeziorak. Původně měla být zlatým hřebem cesty Mazurská jezera, ale při plánování docházím k závěru, že by to byla zbytečná zajíždka cca 200 km tam a zpátky. Na Mazurech jsme již před pár lety byli, jediným dalším lákadlem by mohl být Hitlerův bunkr, ale syn o něj moc nejeví zájem a protože jedinou motivací je projíždka po jezeře, volím nakonec Jeziorak.


Po příjezdu na místo bohužel musím konstatovat, že připravený seznam kempů jsem si na tablet nestáhl, takže asi hodinu a půl bloudíme po rozbitých a úzkých silničkách, nacházíme jakýsi agro kemp, pár přívěsů a obytek tam stojí , ale po přípojkách elektřiny ani vidu, sice ideální přístaviště u vody na spuštění člunu, ale kdyby zapršelo, tak se s obytkou nejspíš do kopce ven z kempu nevyjedu. Po zjištění, že je k dispozici jeden záchod pro pány a jeden pro dámy a sprcha zamčená na klíč, obsluha v recepci není, ady nezůstáváme. Vracíme se do Ilawy a zůstáváme v kempu u přístaviště (kemp Lešna), nejdřív na jednu noc s plánem druhý den jezero objet a najít jiný kemp, nakonec nacházíme asi ve vzdálenosti 150 m písčitý plácek, kde by se náš člun dal dostat na vodu, takže zůstáváme tři noci. Po pravdě řečeno, druhý den, když vláčíme se synem člun a motor k vodě a zpátky je mi jasné, že třetí den už bych nezůstal :-). Nicméně dva dny brázdíme jezero na gumáku s malým motorem, zažíváme pár drobných krizových situací známých asi každému vodákovi, například motor rád zhasíná právě, když se blíží nějaká plachetnice, které bychom se měli vyhnout, ale vše zvládáme, snad kromě utopení pojistného lanka k plynu od půjčeného motoru, a konstatování, že jízda s gumákem a přívěsným motorem může být fyzicky docela náročná. Druhý den se pouštíme o trochu dál a místo asi 20 koleček vytáčených kolem přístavu se odvažujeme objet ostrov Velká Zulawa a nesměle nakukujeme i za něj. Jezero je úzké a dlouhé, naštětí jsme u něj ve všední den, ale i tak v podvečer kdy vyrazí kajakáři, místní jachtařský dorost a šlapadla, provoz znatelně houstne. Druhý den také zjištujeme, že na náš plácek dopravili převozní motorizovaný prám, sice je vedle trochu místa, takže i druhý den bez problémů člun spouštíme na vodu, ale když nám jezero při poslední dopolední plavbě dává zlehka najevo, že i na jezeře nemusí být podmínky stále ideální (vítr přituhuje, vlny se zvětšují a najednou je i při plném plynu výkon našeho pidimotorku sice stále dostatečný, ale ten správný pocit výkonové rezervy pro nenadálé situace se nějak vytrácí) je jasné, že to bylo pěkné, ale je čas zvednout kotvy i kola. Vyfukujeme člun, balíme motor, zítra nás čeká poslední zastávka ve vlakovém parním depu ve Wolsztyně a cesta domů.


Kemp Lešna nám účtuje 50 zlotých s elektřinou za noc, což je nejméně ze všech. Bohužel kvalita odpovídá, sice je čisto a uklízí se, ale ze tří sprch fungují přijatelně jen dvě, oba přívody na vodu na místě pro karavany jsou bez kohoutku a jediný zbývající u sociálek si zabrali pořadatelé na jakousi nadcházející megaakci. Je to škoda, protože při troše péče by to vůbec nebylo špatné místo. U kempu je přilehlé fotbalové hřiště s umělým povrchem, sice si nejsme jisti, jestli ke kempu patří, ale nikdo nás nevyhání, tak si se synem i začutáme. Jsou zde dva sloupky každý se 6ti elektrickými zásuvkami, ty fungují. Obecně nikde v polsku jsme se nesetkali s měřením spotřebované elektřiny, běžný poplatek za připojení bývá 10 zlotých za den.


Poslední den vyrážíme do Wolsztyna, po zhruba pěti hodinách cesty musím konstatovat, že to nestálo za to. Pokud nejste zrovna skalní příznivci parní železnice, nic moc tady neuvidíte, navíc výstavní místnost je otevřená pouze ve všední dny do 14:45. Nicméně návštěva v den konání nějaké akce pokud zrovna jedete kolem nemusí být od věci. Vstupné 5 zlotých za osobu, ale parkování s obytkou je problém, uvnitř je místo tak na pět osobáků, naštěstí přes ulici dokončují nějaký spediční areál s parkovištěm a nikdo nás nevyhání. Podle poutače má být poblíž hlídané parkoviště, ale nenacházíme ho ani intenzivně nehledáme. Nasedáme do auta a po pozdním obědě vyrážíme na poslední úsek naší zatím nejdelší cesty, míříme domů.


I když se zdá, že nás snad již nic nečekaného nepřekvapí, opak je pravdou. Celou cestu jsem si myslel, že zvěsti o špatné kvalitě polských silnic přehání. Ne že bychom nezaznamenali rozbité silnice, ale znám v čechách pár silnic třetí třídy, které by se s těmi polskými směle mohli měřit. O porovnání D1 a polských dálnic ani nemluvě. V polsku, alespon na naší trase, se intenzivně silnice, zejména silnice Sxx, což bude asi něco jako naše silnice první třídy, rekonstruují a rozšiřují, což sice s sebou nese neustálé omezení na 60 km/hodinu a jeden pruh v každém směru, ale krátké již zrekonstruované úseky dávají tušit, že je na co se těšit.


Až najíždíme na silnici 18 směr Wroclaw jako příjezd na A4. POKUD JE VÁM VAŠE AUTO MILÉ, TUDY V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ DOMŮ NEJEZDĚTE. Nicméně v protisměru vypadá povrch v pořádku. Téměř 45 km se kodrcám šedesátkou, navigaci podkládám na palubce balíčky papírových kapesníků, aby se nerozpadla na součástky, a doufám, že to auto vydrží. Drncačka prvních pár desítek kilometrů z Prahy na Hradec je pouhým slabým odvarem této rolety. To ale nebrání místním, aby kolem nás nefičeli tak odhadem stovkou. Vážně nechápu. Nicméně vše má svůj konec, takže nakonec přežíváme i tuto část cesty a po pár dalších hodinách přistáváme na domácí základně. Plni zážitků, a já doufám, že se tento způsob cestování třeba synovi zalíbí. Přece nebudu jezdit sám.

fifa32 07. July 2016 4213 přečtení 1 komentář 0 hodnocení Tisk

1 komentář

Zanechat komentář

Přihlaste se, abyste mohli zveřejnit komentář.

Hodnocení je k dispozici pouze členům.

Prosím Přihlásit se nebo Registrace volit.
Skvělý! (0)0 %
Velmi dobrý (0)0 %
Dobrý (0)0 %
Průměrný (0)0 %
Špatný (0)0 %

Copyright © 2023

Powered by PHPFusion. Copyright © 2024 PHP Fusion Inc.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

Theme by PHP Fusion Inc
43,046,355 unikátních návštěv | Vygenerované za: 0.12678 sekund | Průměrně za: 0.12678 (0) sekund | Dotazy: 42 | Použitá paměť: 1.49MB/2MB