Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Články: Akce Valee dAosta březen 2015 - Caravan24.cz

Akce Valee dAosta březen 2015

Zdravím všechny zimní karavanisty - lyžaře.

Dalším údolím v Alpách po Wallisu (viz naše Akce Wallis únor 2013), které jsme chtěli prolyžovat, bylo údolí v Itálii - Valee dAosta se středisky Monterosa Ski, Cervinia - Zermatt a La Thuile - La Rosiere. Takže opět začínáme vyhlížet dobré počasí na celý týden, což je trošku problém. Odjezd posunujeme o několik dní a nakonec vyrážíme v pondělí 2.3.2015. Tak několik postřehů den po dni.

1. den pondělí 2.3.2015 - cesta

Z Domažlic vyjíždíme brzy ráno v 5.00. Čeká nás cca 850 km. Jedeme po trase Mnichov - Memmingen - Lindau - Bregenz - Chur - San Bernardino (kde si dáváme oběd - mírně sněží) Bellinzona (počasí už se vyjasňuje a začíná svítit sluníčko) - tady se rozhodujeme, kudy dále. Protože máme dost času, tak volíme cestu přes Locarno kolem jezera Lago di Magiore. Už je typické italské azuro a teploměr ukazuje + 13 stupnů, takže si užíváme cestu kolem jezera s výhledem na zasněžené Alpy před námi. Dále pokračujeme po trase Intra - Omegna - Borgomanero - Gattinara - Biella - Ivrea a Point Saint Martin. Cesta je to trošku zdlouhavá, ale zase jsme se vyhnuli placené italské dálnici.

V Point Saint Martin se už zahýbá do oblati Monterosa Ski. Takže dále přes Gaby - Gressoney la Trinite jedeme až na konec údolí do Staffalu. Tady parkujeme na parkovišti u dvou lanovek 45.8584425N, 7.8128700E. Parkoviště je bezplatné, žádný zákaz karavanů, přejdeme jen lávku přes potok a jsme u pokladen. Ostatně jeden karavan už tady parkuje. Je asi 20.00, dáváme si večeři a pak usínáme.

My parkujeme u lanovek, ale je tady ještě možnost stání v kempu 45°51'23.462"N, 7°48'48.459"E s připojením na 220 V + voda , je to cca 500 metrů k lanovce, takže relativně blízko.

2. den úterý 3.3.2015 - oblast Monterosa Ski

Ráno se probouzíme do 100 % italského azura. Lanovky jedou od 8.45, takže máme čas se v klidu nasnídat. Trošku nás šokují turecké záchody u lanovky, ale jak později zjišťujeme, je to asi v této oblasti zcela normální. Dopoledne jedeme lyžovat směrem na Alagnu. Lyžuje se v téměř 3.000 m.n.m. (Passo Salati 2.971 m), takže panorama je opravdu skvělé. Jedeme na lyžích až do městečka Alagna. Pak se vracíme na oběd do auta. Po obědě se chystáme do druhé poloviny areálu směrem na Champoluc. Vše vypadá jako reklama na zimní lyžování:

skvělé počasí, super sníh, teplota asi -4 st. a hlavně co je ideální pro lyžaře, je minimum lyžařů na sjezdovkách, takže celé dlouhé sjezdovky jezdíme téměř sami. Ještě poslední jízdu k autu cca v 16,30 jedeme téměř po manšestru.

Děláme si večeři a pak se jdeme projít a na pivo.

3. den středa 4.3.2015 - oblast Monterosa Ski

Zůstáváme na místě, takže oblasti projíždíme v obráceném pořadí. Nejprve směrem na Champoluc. Trošku se horší počasí a na oběd dojíždíme za sněžení. Po obědě jedeme na Passo Salati, počasí se umoudřuje a opět lyžujeme za sluníčka. Celou oblast Monterosa Ski hodnotíme velice vysoko - slušné ceny (pizza od 7 Euro, presso 1 E, kapučino 1,5 E), minimální zalidněnost, jsou zde spíše starší italové, málo rodin s dětmi. Takže po nezbytné kávě v autě zvedáme kotvy, ještě doplňujeme vodu v místním kempu a vyrážíme směrem Cervinia.

Jedeme po trase Point Saint Martin - Donnas - Saint Vincent kde cesta opět zahýbá do údolí k Breul - Cervinia. Odbočku nelze minout, je to kruhový objezd, v jehož středu je z kamene udělán Matterhorn. Cesta začíná stoupat do výšky 2.000 m do Cervinie. V Cervinii jedeme na jisto. Byli jsme tady už lyžovat před 15 lety. Tenkrát s osobním autem na jeden týden a viděli jsme tady stát obytná auta pod lanovkou. Už tenkrát nás tento styl nadchnul a tak se vracíme do Cervinie po letech už s naším obytným autem.

Parkujeme na parkovišti pod velkou kabinovou lanovkou na Plan Maison 45.9348550N, 7.6352458E. Začíná foukat dost silný vítr, který v noci zesiluje.

4. den čtvrtek 5.3.2015 - Cervinia

Ráno se probouzíme a cítíme velmi silný vítr, který hýbe s celým autem. Naše obavy jsou potvrzeny u pokladen, kde nám sdělují, že zatím je celá oblast, kvůli větru uzavřena. V 10,00 s konečnou platností sdělují, že dnes žádná lanovka nepojede. Po obědě se jdeme projít do města a v info centru zjišťujeme, že i na další den je hlášen silný vítr. Operativně tedy měníme plány s tím, že odjedeme do La Thuile na 1 den a pak se na 2 dny vrátíme zpět do Cervinie. Jedeme po trase Cervinia - Saint Vincent - Aosta - Pré Saint Didiér kde nacházíme plavecký bazén. Za 5,2 E na 3 hodiny si jdeme zaplavat. Pak pokračujeme do La Thuile. Parkujeme u lanovky Les Suchez (Golette) 45.7110247N, 6.9493758E.

5. den pátek 6.3.2015 - La Thuile - La Rosiere - Espace San Bernardo

Probouzíme se opět do krásného rána s modrou oblohou a bez větru. Chceme prolyžovat celou oblasti až do La Rosiere (Francie) takže neplánujeme návrat na oběd do auta. Po dni odpočinku bez lyžování máme dostatek sil na celodenní lyžování. V oblasti La Thuile jsou spíše modré pohodové sjezdovky. Pak míříme směrem do Francie přes Col du Petit Saint Bernard, kde jsou vidět hranice mezi Itálií a Francií.

Na francouzské straně jsou krásné pohledy na střediska Les Arcs, La Plagne a na Bourg Saint Maurice. Sjíždíme až k lanovce Les Ecudets, kde už ale je mokrý sníh a velmi teplo. Pak už nabíráme zpáteční směr. Ještě si dáváme oběd ve Francii (netypickou pizzu) a postupně se vracíme k autu. Sjezdovky spíše mírnějšího rázu pro rodiny s dětmi, také více lidí na sjezdovkách. Ale na závěr objevujeme závodní černou sjezdovku Diretta, která je místy opravdu hodně strmá. Takže končíme docela vyšťavení ale spokojení z celého dne.

Ještě ve středisku zajíždíme do kempu Rutor 45.7067650N, 6.9536153E pro dočerpání vody do auta a pak nabíráme opět směr Cervinia.

Jedeme po dálnici za 14 E a v Cervinii jsme asi ve 20.00. Nefouká vítr, takže jsme natěšení na další den.

6. den sobota 7.3.2015 - Cervinia - Zermatt

Opět skvělé ráno a my se chystáme prolyžovat asi nejlepší areál v Evropě - Cervinia - Zermatt s neustálým výhledem na Matterhorn.

Vyjíždíme tedy kabinkovými lanovkami přes Plain Maison - Cime Bianche až na Plateau Rosa 3480 m. Odkud jedeme dlouhý sjezd až do Zermattu. Nejprve je obrovská široká plán, pak sjezdovka přechází v červenou a na konci volíme černou sjezdovku, která se nádherně kroutí až ke stanici Furi. Dále pokračujeme lanovkou na Riffelberg, kde přestupujeme na vlak, který nás doveze až na Gornergrat. Děláme několik fotek s kulisou Matterhornu, protože odtud je na něj nejlepší pohled. Projíždíme pak celou oblast s vrcholy Sunnegga a Rothorn. Je čas na jídlo a tak se zastavujeme na oběd v restauraci. Máme štěstí na volný stůl, protože téměř všechny stoly jsou rezervované! Je to asi tím místem, protože je odtud mimořádný výhled na Matterhorn. Už nás trochu tlačí čas a tak se začínáme vracet. Z Furi jedeme lanovkou na Schwarzsee a pak na Trockener Steg. Tady si dáme ještě jednu sedačku a pak už se stavíme do fronty na lanovku na Klein Matterhorn.

Naštěstí tu není moc lidí, ale někdy se tu stojí klidně hodina ve frontě. Z velké kabiny pozorujeme ledovec pod Klein Matterhornem. Z lanovky vystupujeme do dlouhé chodby, ještě vyjíždíme výtahem a po několika schodech vycházíme na vyhlídku na okolní hory. Cíl naší cesty byl dobyt! Dosáhli jsme vrcholu Klein Matterhorn 3893 m.

Zbývá už jen čas na dlouhý sjezd až do Cervinie. Vracíme se k autu a po večeři se jdeme projít do malebného městečka Cervinie.

7. den neděle 8.3.2015 - Cervinia - Valtournenche

Takže poslední den lyžování. Chceme si ho užít už jen na italské straně, takže kupujeme skipas jen na oblast Cervinie.

Chystáme se na nejdelší sjezdovku do Valtournenche dlouhou asi 15 km. Vyjíždíme tedy opět na Plateau Rosa a jedeme přes Cime Bianche a Salette až do městečka Valtournenche. Celá trasa je opravdu poctivá červená sjezdovka, žádné přejezdy nebo lesní cesty.

Ve Valtournenche (na mapě je to městečko Loz) parkují karavany přímo u lanovky, téměr v první řadě u pokladen 45.8880986N, 7.6239478E. Všude kolem je několik karavanů, takže tady s parkováním asi žádný problém. My se vracíme lanovkami na oběd do auta. Po obědě jezdíme sjezdovky na úpatí Matterhornu nad Cervinií. Užíváme si posledního lyžování s nádhernou kulisou a končíme dojezdem až do města.

Dáváme si kávu a loučíme se s nádhernou Cervinií. Čeká nás opět cca 900 km cesty. Jedeme po trase Cervinia - Saint Vincent kde najíždíme na dálnici a jedeme směrem Aosta (jen za 5 E) a pak už směr tunel pod průsmykem Grand Saint Bernard. Celnice je v tunelu, švýcarský celník chce doklady a ptá se odkud a kam jedeme. Za průjezd tunelem platíme 44 E. Vyjíždíme v tunelu už ve Švýcarsku a začíná se stmívat. V Martingny najíždíme na dálnici a asi v 22.00 zastavujeme na velkém odpočívadle a jdeme spát.

8. den pondělí 9.3.2015 - návrat

Ráno vyjíždíme v 7,00 ale provoz už dost houstne. Jedeme po trase Bern - Zurich - Winterthur - St. Gallen - Bregenz - Lindau - Mnichov - Domažlice. Domů přijíždíme ve 13,00.

Celou akci hodnotíme jako velice povedenou, vyšlo nám počasí, lyžování bylo super, žádné problémy s autem, takže ještě budeme dlouhou vzpomínat na Valee dAosta.