Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Články: Dolomity-Cinque Terre 2014 - Caravan24.cz

Dolomity-Cinque Terre 2014

Včera jsme se vrátili ze 14ti denního výletu po Itálii a chci napsat hned začerstva několik postřehů, protože by mohly pomoci ostatním se vyvarovat pár nervákům s parkováním. Původně jsme měli připraveno 14 dní v rakouských Alpách (chození a MTCool, ale počasí vypadalo špatně. Ještě u Berouna nebylo úplně jasné, kam vlastně jedeme, ale Norové upravili předpověď pro Dolomity, takže jsme se rozhodli začít tam a pak se přesunout k moři.

Nikam jsme nespěchali a tak jsme se rozhodli přejet Brenner mimo dálnici, vždycky jsme to chtěli zkusit a silnice je příjemná (s karavanem myslím zakázáno). Míříme na Misurinu, ale první den trávíme u Lago di Braies kousek před Toblachem. Dá se tu i přespat, na parkování je ale lepší využít až druhé parkoviště (46.701090, 12.085285; den 5 EUR, noc 5 EUR, WC). Jezero se dá obejít po nenáročné stezce (cca 5 km), my máme v plánu přejít i jedno sedýlko, ale počasí to chce jinak – docházíme v lijáku. Večer se přesunujeme na Misurinu a radši nic neplánujeme – vrcholky jsou pocukrované sněhem a je zima. Druhý den volíme kratší výlet opět přes sedýlko nad jezerem – po cestě nahoru krásné výhledy, ale poslední část je pod sněhem a po konzultaci s jinými turisty se raději vracíme zpět. Je zima, sluníčko se střídá s deštěm. Třetí den vytahujeme kola a jedeme do Cortiny po zrušené železniční trati (cyklotrasa podél silnice SS 51). Opět mrholí. Další den to vzdáváme a přesouváme se na Levantskou riviéru. Prvně chceme parkovat na STPLZ v Bonassole (místa pro tuto cestu mám z www.meinwomo.net www.camperonline....

Už do Levanta přijíždíme za tmy a cesta do Bonassoly se stává naším největším adventurem této cesty. Silnice, která do vesnice klesá, je široká na jedno auto, některé zatáčky vybíráme s mezicouváním (navíc si myslím, že GPS nás poslala po nějaké vedlejšce). Po příjezdu na souřadnici, ale zjišťujeme, že platí zákaz stání pro obytňáky na celém území vesnice!!! (stání povoleno pouze do konce května) Jedni Italové tu stojí, ti tu ale přijeli na „ducduc“ diskotéku, která má končit ve 2 ráno – rozhodujeme se kopec zpátky nastoupat a přespat v Levantu. Tam je SPLZ u pumpy (44.174237, 9.617905; 18 EUR/24 h). Je tu docela rušno, ale dá se stát i na parkovišti přes ulici dál od silnice. Také jsme ještě večer zkusili zajet do místního kempu, ale cena za noc pro 4 osoby nad 10 let a auto je pěkných 55 EUR a navíc je plno….

Druhý den sundáváme kola a projíždíme cyklostezku skrz tunely po bývalé železnici Levanto-Bonassola-Framura. Je to zajímavý zážitek, po cestě si vybíráme pláž na odpoledne. Další den se chystáme přesunout do Cinque Terre. V Levantu ještě potkáváme české turisty, kteří nám dávají cenné rady ohledně dostupnosti pěších stezek po útesech. Máme totiž v plánu kombinovat vlak a pěší stezku, abychom si prohlédli vesničky na útesech. Kvůli povodním (respektive záplavám bahna) v roce 2011 jsou některé části zavřené a některé nově zpoplatněné. Zde je stav na začátku července 2014:
Monterosso – Vernazza otevřeno, 8 EUR
Vernazza – Corniglia označeno jako zavřené, ale bez problémů, cesta je otevřená, zdarma
Corniglia – Manarola zavřené, osobně nevyzkoušeno
Manarola – Riomaggiore zavřené, viděli jsme ale na stezce lidi, sami jsme nezkoušeli,
po otevření je placená

Určitě stojí za to projít alespoň jeden úsek cesty. Po celé trase vede vlak, který jede v tunelech, takže je pouze dopravním prostředkem – výhledy žádné. V Corniglii je dobré končit, nikoli začínat, protože z nádraží vedou dlouhé (dost demotivující) schody. Na cestu s sebou si vždy vezměte plavky, dá se koupat u vesniček na malých, ale krásných plážích.

Co se týká zkušenosti s parkováním: v Monterossu je možnost spát na přístavním molu, to jsme ale vynechali kvůli zavřené stezce. Pak jsme se přesunuli do Manaroly, kde jsme měli STPL z webů, je to ale parkoviště na kraji města, kde je zákaz stání pro bydlíky. Pak jsme měli druhou souřadnici nad městem, kde ale nic není; mijí nás obytňák, tak se ho chytáme, ale najednou v zatáčkách mizí a my jsme dokonale zmatení – kam? Všude skály, silnice se zužuje a tak po marném prohledávání silniček nad Manarolou to vzdáváme. Přesunujeme se na parkoviště nad Riomaggiore, kde nakonec trávíme tři noci včetně grilování (44.102003, 9.742339, zdarma). Cesta z Riomaggiore večer k autu je ve vedru hodnotný výkon, ale nám se tam líbilo. Do vesnice se jde cca 200 m po silnici od parkoviště směrem na západ, kde ústí vrstevnicová cesta, která se po chvilce napojí na značenou cestu číslo 1. Jeden den jedeme vlakem na trek po skalách z Vernazzy (cca 2 hodiny, málo stínu, ale nádhera), druhý den trávíme celý na pláži v Riomaggiore (v přístavu doleva), kde jsou krásné vlny, ale jsme hodně pomlácení.

Ještě jedna poznámka pro cestu na Cinque Terre: GPSka nám jako nejrychlejší cestu naordinovala „nejklikatější cestu na světě“ přes vesnici Biassa. Chtěli jsme se nechat provést La Spezií a než jsme se stačili vzpamatovat, už jsme stoupali bez možnosti otočení. Držte se silnice SS370 – je to delší, ale méně adrenalinové.

Pak se přesouváme na STPLZ v Portovenere (44.059640, 9.848624; 8.00-21.00 h za 18 EUR, 21.00-8.00 h zdarma). Městečko a hrad se nám moc líbí, večer opět grilovačka. Druhý den chceme strávit povalováním na pláži, ale plážičky jsou přímo u silnice s velkým provozem – nic pro nás. Po dvou hodinách to balíme a vyrážíme na další část naší cesty – návštěvu obou muzeí Ferrari. Cestu volíme přes Appeninské Alpy po SS63. V případě přijatelného počasí chceme strávit den v Passo del Cerreto nějakým výšlapem. Po příjezdu do pasu se začíná zatahovat a po kapučínu v místní hospodě už hustě prší a začínají padat kroupy. Appeninské Alpy na nás musí počkat do příště. Přespáváme v Modeně u centrálního parku (44.650175, 10.920615, noc zdarma, den placený). Ráno jdou chlapi do muzea Enza Ferrariho a my ženy si jdeme prohlédnout Modenu (centrum v dochozí vzdálenosti od muzea). Po obědě se přesouváme do druhé (a podle chlapů hodnotnější) části muzea v Maranellu. Je tu hrozně lidí, aut a vůbec „Ferrari“ šrumec. Zaparkovat bydlíka byl problém. Já muzeum opět vynechávám a toulám se po městě. Nacházím volné parkoviště zdarma cca 250 m za muzeem (44.527643, 10.862299) a taky parkoviště u parku, kde by se dalo dobře přespat (44.523566, 10.865915, dětské hřiště). Večer se přesouváme k Benátkám – obě děti je touží vidět (já se také těším, Martin mluví jen o holubech a davu lidí).

Přespáváme na parkovišti u pláže (45.460091, 12.516929, zdarma). Místo je to příjemné, smí se jen parkovat, zakázané jsou markýzy a vše, co přečuhuje přes půdorys auta vč. oken a dveří. My se ráno přesouváme do Punta Sabbioni k plavbě do Benátek. Parkoviště u lodí stojí 18 EUR, my parkujeme v uličkách vesnice (45.450887, 12.430571, k lodi je to cca 500 m). Benátky se nám třem i přes davy lidí líbí, táta to „vydržel“. Po připlutí do Punta Sabbioni jedeme na místní STPLZ vylít záchod, ale setkáváme se s těžkou neochotou. Chceme za vylití WC samozřejmě zaplatit, ale chlápek byl nekompromisní (a taky hloupej – za 20 l odpadu jsme nabízeli 10 EUR). Na noc se vracíme k pláži, druhý den jsme chtěli strávit ještě u moře (oproti Cinque Terre to je takový Balaton, ale voda je čistá), ale začíná bouřit a druhý den to balíme.

Ačkoli byla tato cesta poznamenaná věčným úprkem před deštěm, tak máme zase o zážitky postaráno a na Cinque Terre se rozhodně někdy vrátíme.