Warning: str_repeat(): Second argument has to be greater than or equal to 0 in /srv/www/caravan24.cz/www/maincore.php on line 169 Články: Vánnoční expedice sever - Caravan24.cz

Vánnoční expedice sever

Dlouho jsme se těšili i připravovali a dnes jsme se dočkali.

25.12.2013
V 16:30 vyrážíme z Prahy směr sever. Michal jede přímo a my se stavujeme v UL pro naftu.
Cílem je STLP v městečku Pritzwalk za Berlínem.
Navigace ukazuje 500 km a dojezd ve 22:00, tak uvidíme, jak to dopadne. Bylo by fajn se, po svátečním shonu, trochu vyspat:)
Počasí je oblačné, teplota 6 stupňů.
Po velmi příjemné a klidné jízdě po téměř prázdné dálnici jsme přenocovali na vytipovaném STLP
Heinholz (53.168992,12.193749, zdarma)
Michalovu náladu kazí trochu zvuky z nedotaženého kola. Kluci ho dotáhli a uvidíme po cestě, zda to
vydrží.

26.12.2014
Spali jsme tvrdě do 7:30 a to včetně Františky. Snídáme vánočku a plánujeme další přejezd. Dnes je
cílem „město hříchu“ Hamburg.
Startujeme v 09:50, začíná pršet a teplota je 5 stupňů.
Cestou stále prší, ale než jsme zaparkovali na parkovišti u Labe na Hafenstr. (53.546195,9.961176, 8,5€/den) přestalo.
Obědváme řízek s br. salátem a bez kávy (abychom nemuseli v městě hledat WC) vyrážíme na obhlídku věhlasné čtvrti St. Pauli. Nějaký ten nevěstinec zahlédneme, zaměstnankyně však žádné – co bychom
chtěli na Štěpána;-)
Co ale bylo všudypřítomné, to byl neskutečný binec. Odpadky, střepy a mezi tím, asi místní specialita, pečlivé přivázané vraky bicyklů.
Procházíme parkem u muzea dějin Hamburku, kde chvíli pozorujeme bruslící na nekrytém kluzišti.
Škoda, že nemám brusle…
Františka, jako obvykle, vzbuzuje pozornost hodnou filmové hvězdy:-)
Stáčíme se zpátky k řece s úmyslem prohlédnout si místní vodní cesty. Bohužel, začíná zase pršet a tak, přes přístav, míříme zpět k našim vozům.
Vzhledem k počasí je rozhodnuto, ze se přesuneme do města Flensburg na Německo – Dánských hranicích.
Na výjezdu z Hamburgu vidíme dobrou cenu nafty a tak plníme nádrž. Z UL až sem 75l.
Na dálnici je už vidět že končí svátky, ale jede se dobře.
Ve Flensburgu není místní STLP (54.804646,9.443749, zdarma) vůbec značen a tak jsme ho vypátrali až
po dotazu na místní benzince Shell kde Michal i načerpal naftu.
Provádíme kontrolu zásob potravin a já zjišťuji, že místo pod stolem, které Vašek označil jako chladné a
vhodné k uskladnění plísňových sýru (které dostal před odjezdem od známého), je velmi dobře vyhřívané novou trubkou od topení… Nemajíce tedy v autě žádné chladné místo, ukládáme zavánějící balíčky k Michalovi do koupelny.
Po krátkém posezení si na dnešní večer ordinujeme oddych a jdeme brzy spát:)

27.12.2013
Po klidné noci se probouzíme v 8:00
Po snídani(ještě stále máme vánočku)a male poradě vyrážíme směr Frederikshaven.Máme to 364 km a tak je na dojezd velká rezerva, což je vzhledem k dešti a silnému větru dobře.
Během přejezdu celého Dánska se povětrnostní situace nemění. Chlapci vsak neztrácejí dobrou náladu a častují se po vysílačce vtipnými hláškami. Doufám, že nám tu nikdo v éteru nerozumí;)
V městě Aalborg čekáme mapově most přes záliv a místo toho projíždíme podmořským tunelem. Zajímavé!
Ve Frederikshavenu tankujeme a po krátkém průzkumu okolí parkujeme na krásném parkovišti přímo u moře (57.457677, 10.539740). Krásné tedy bude asi za světla – my viděli jen obrysy břehu, majáku a
připlouvající lodě.
Fouká vítr ( dle meteorologů) 74 km/h a tak to není, bohužel, ani na krátkou procházku.
Do odjezdu Hasičů zbývá asi 1,5 hodiny a tak odpočíváme. My, včetně Františky, usínáme
jako dřívka, ale Michalovi a Pétě se to nedaří. Nervozita před cestou si asi vybírá svou daň.
V 19:45 se přesunujeme do přístavu, Michal je odbaven a my vyčkáváme na náš čas.
Stena Danica
přistává se zpožděním 45 minut a tak jsme my a pár dalších, přepravy chtivých, rychle naloženi a záhy vyplouváme.
Plujeme průměrně 36,5 km/h a dost to chvílemi houpe.
Kapitán pravděpodobně není Ital, a tak před druhou hodinou ranní přistáváme šťastně v göteborgském přístavu.
Vyjíždíme v koloně aut, i když nám je divné, ze šipka pro výjezd ukazuje na opačnou stranu. Uvažujeme, že místní to asi znají, ale mýlíme se! U složených kontejnerů se všichni pěkně otáčíme a my, (tentokrát už správně) míříme k výjezdu z přístavu.
Toto zdržení se nám docela hodí, neboť se, mezi tím, načítají satelity do GPS a my se můžeme zadat trasu na místo, kde na nás čekají Michal a Péťa.
Cestou vidíme otevřené bary a hospody a v nich spoustu velmi veselých lidí. Někteří se už pohybují venku a nesou vylomenou dopravní značku, na jiné čeká kolona taxíků tak velká, že ucpává téměř celou ulici.
Snadno nacházíme určené místo, krátce se zdravíme s Veronikou, dcerou Michala a Péti a jdeme spát.

28.12.2013
Ráno (v 10:00:-) ) vstáváme a po snídani (stále ještě máme vánočku) nakládáme ostatní účastníky výpravy a jedeme k Veronice na kolej provést osobní hygienu a dokonce i vyprázdnit kazetu. Díky jí!:)
Potom jdeme na prohlídku města. Začínáme v místním parku, kde chovají losy, soby, pávy a tučňáky.
Vašek projevuje zájem prohlédnout si přístav, ale do cesty se nám staví námořní muzeum,
které prostě musíme prozkoumat;)
Františka do expozic nemůže a tak odpočívá na klíně Veroniky, která má muzeum již dříve
prohlédnuté
Nádherné modely lodí,dobové fotografie idokumenty vysvětlujícíhistoriia všechny přestavby Göteborgského přístavu nás velmi nadchly ale i unavily a tak se vydáváme na cestu k našemu Hlemýždovi.
Göteborg je nádherně a vkusně osvětlen a to i v jeho starých uličkách.
Unaveni se již téměř doploužíme k našemu bydlíku, odvážíme Veroniku domu a Michala s Péťou k jejich vozidlu. Pak vyrážíme, jako průzkumná jednotka, hledat vhodné místo k přenocovaní.
Snadno nacházíme klidné parkoviště přímo u moře (58.422379,11.607667), večeříme rajskou s knedlíkem a sledujíce Bonda vyčkáváme příjezdu našich spolucestovatelů.
Večer opět krátce sedíme, popíjíme a plánujeme další den.

29.12.2013
Už jsme asi přepnutí do modu "dovolená“ anebo je to tím, že se zde pozdě rozednívá, protože se neprobouzíme se dříve než v 8:00.
Prší, fouká vítr a tak s odjezdem nespěcháme. Snídáme stále ještě vánočku…
Vyrážíme asi v 11 hodin do městečka Tanum, kde mají být vidět pravěké malby na kamenech.
Na místě máme trochu problémy, neboť zde nejsou žádné ukazatele či informační tabule a domorodci
nám také neumějí poradit. Tipla bych si, že je překvapila naše " brilantní angličtina":-)
Nakonec jeden starší pár chápe, co hledáme, a dokáže poradit, jak se tam dostaneme.
Přijíždíme na velké a téměř prázdné parkoviště (58.700406,11.340573) (překvapivě v této roční
době:-) ) a vydáváme se po naučné stezce okolo kamenů s malbami.
Počasí se umoudřilo, je jasno a asi 7 stupňů a tak si procházku v lese užíváme. Nejvíce z nás však asi Františka, která po delší době běhá na volno.
Když se ozývají naše hladová bříška, přejíždíme na pěkné místo u moře, kde ohřívám guláš, vařím těstoviny a obědváme.
Naparkovišti je sice zákaz obytek,ale vzhledem k ročnímu období a skutečnosti,že jsme tam sami to neřešíme.
Po obědě jdeme na procházku k moři a k marině
a s tmou pokračujeme v cestě směr Norsko.
Pokračujeme po dálnici na Oslo a na hranicích narazíme na mýtnou bránu.
Strčili jsme kartu do platebního terminálu, závora se otevřela, ale my netušili, kolik a za co jsme vlastně zaplatili.
Stavíme u první benzinky a pokoušíme se zjistit, jak to s těmi poplatky vlastně je a to i pomoci SMS do Prahy.
Nic kloudného nejsme schopni vypátrat a tak vyrážíme dál po dálnici s plánem, pokud uvidíme upozorněni na placení, okamžitě sjedeme, což se nám podařilo.
Noc trávíme na STLP v městě Moss (59.435181,10.651149), který je uveden jako bezplatný, ale ve skutečnosti stojí 150 NOK.

30.12.2013
Po snídani (vejce na slanině, vánočka už není) vyjíždíme na trasu naplánovanou mimo dálnice směr Oslo, na které si vychutnáváme ojíněné výhledy.
Na přivaděči platíme 30 NOK za vjezd do města
V centru vyhledáváme (dle Bordatlasu) marinu, kde se mělo dát zaparkovat.
Nedalo se, ale místní domorodec nám poradil parkoviště u kluziště (59.926341,10.709051), které snadno
nacházíme, platíme 18 NOK na hodinu a jdeme na prohlídku města.
Odpoledne se obloha zatahuje, teplota klesá lehce pod nulu a začíná sněhopršet. Vracíme se tedy k našim bydlíkum a vyjíždíme směr Karstat. Trasu opět plánujeme mimo dálnice (pro jistotu) a tak se, alespoň do setmění, můžeme kochat ojíněnou krajinou s malebnými, vánočně osvětlenými domky
norského venkova.
STLP značený v Karstatu se nám vůbec nelíbí a tak hledáme jiné místo k noclehu.
Další, 50 km vzdálený STLP nejde najít a tak nastává to pravé dobrodružství. Na úzkých
silničkách v lese u jezera hledáme nejprve avizovaný kemp, ale ten vypadá jako z pohádky o Jeníčkovi a Mařence, jen ta ježibaba chybí. Personál tu jaksi chybí vůbec, přestože se všude svítí.
S divným pocitem otáčíme automobily a pomocí Garmina projíždíme téměř lesní cesty a hledáme místo na rozumný nocleh.
Po chvíli cesta končí malou otočkou v lese, těsně u jezera (58.989906,14.008078).
Parkujeme, vaříme, jíme, spíme:-) Dokonalá romantika!

31.12.2013
Po neklidné noci, kdy nám asi ve 03:30 došla, bomba (což jsme se rozhodli řešit až ráno), snídáme makové buchty a vydáváme se hledat místo, kde strávíme poslední den letošního roku.
Cestou zastavujeme u Göttského kanálu (58.837131,13.980311).
Prohlížíme si otočný most, komory i blízkou prázdninovou vesničku.
Odpoledne nacházíme nádherné místo na břehu jezera Värnen (58.606126,13.345937) a je rozhodnuto!
Zde oslavíme Nový rok!
Prozkoumáváme okolí, provádíme silvestrovskou hygienu a odpočíváme.
S tmou chystáme s Péťou občerstvení a pak už jen sedíme, pijeme, klábosíme a v neposlední řadě hrajeme karty, čekajíce na půlnoc.
Když odbila, zapalujeme maxiprskavky, dodané Michalem, a připíjíme si na nový rok.
Ještě chvíli pozorujeme ohňostroj na vzdáleném poloostrově a hodinu po půlnoci jdeme do peřin.

01.01.2014
První ráno nového roku je krásně růžové, i když vylézáme z postelí až před devátou.
Startujeme centrálu, protože včerejší přejezd byl krátký a baterie se zcela nedoplnila. Taky jsme odpoledne a večer hodně svítili a tak vůbec...:)
Taky máme dobry pocit, že jsme ji nevezli nadarmo;)
Vašek nalévá rezervní vodu z kanystru, neboť nám včerejší koupel vyprázdnila nádrž a já
připravuji novoroční oběd.
S břichy plnými čočky se vydáváme na krátkou procházku s cílem trochu vytrávit. Jdeme bez Michala, který raději tráví v leže, v alkovně:-)
Po návratu plánujeme při kávě další cíl, kterým je historická radiostanice v městečku Grimeton.
Vyrážíme ve 14:30, cestou u benzinky doplňujeme vodu a vyhazujeme odpadky po silvestrovské oslavě.
Dochází nám nafta a tak doléváme z kanystru,který vezeme s sebou. Při troše štěstí bychom mohli tankovat až v Dánsku, ale myslím, že to neklapne.
K radiostanici Grimeton (57.112555,12.40526) dojíždíme, jako téměř vždy, za tmy a večeříme smažák s
bramborami.
Po večeři máme opět malý sedánek s panáčkem, ale poměrně brzy (ve 22:15) jdeme spát, abychom byli
ráno čílí na prohlídku okolí a cestu do Dánska.
V noci se Františka dožadovala venčení a tak jsme vzhůru všichni ve 3 ráno.
Stahujeme kvůli větru satelit, vypínáme topeni a sladce opět usínáme, bohužel
opět do devíti hodin.

02.01.2014
Dopoledne rychle snídáme (Václav vejce na slanině, já nic protože nestíhám), prohlížíme v dešti areál radiostanice
a hurá zase na cestu! Chceme vidět a projet Oresundský most za světla.
Fouká silný vítr a prší jak kdyby nám švédská země naznačovala, abychom už vypadli…
Na odpočívadle u dálnice vyprazdňujeme na určené místo kazety a u pumpy tankujeme.
Platíme kartou přímo na stojanu, což není tak jednoduché, jak si představujeme. Při kontrole učtu, za půl hodiny poté, zjišťuji, ze z karty automat strhl platby dvě a každou na jinou částku. Tak jsme o tisícovku lehčí – ach jo!
Nacházíme báječné místo poblíž Malmö, kde je vidět Oresundský most v cele své kráse
(55.524242,12.896991).
Tedy, lepe řečeno, byl by vidět, kdyby bylo pěkné počasí. Kocháme se i tak!
Přejezd Oresundského mostu (335 DKK = 1253,50 Kč) je zážitek a stejně tak jízda podmořským tunelem do Kodaně.
Tu, vzhledem k počasí, pouze projíždíme.
Na dálnici opět tankujeme. Václav jde, pro jistotu, zaplatit k pokladně a já připravuji večeři. Podávají se těstoviny se sýrovou omáčkou.
Opět pípá platba nafty dvakrát – tentokrát již stejná částka. Nechápeme, kde se stala chyba, ale náladu nám to nekazí.
S tmou vyjíždíme dál. Pokusíme se přejet na německou stranu trajektem z Rodby.
Michal navrhl cestu trajektem bez toho, aby mel cokoli zjištěné, ale měli jsme štěstí a po pětiminutovém čekaní najíždíme na palubu lodi Princ Richard. Cena je trochu vyšší, ale neřešíme to, neboť nám to ušetřilo únavné objíždění celého Dánska.
Po výjezdu z trajektu nás staví německá policie v civilním BMW. Kontrolují doklady, prohlížejí si Hlemýždě a propouští nás. Přesto z toho nemám dobry pocit.
Stále prší a tak míříme na nocleh na STLP v lázeňském městečku Bad Schwartau (53.924094,
10.698006, 5€/den).

03.01.2014
Probouzíme se do překrásného, slunečného rána, snídáme vejce na měkko a vyrážíme na prohlídku lázní.
Michal se zbavuje odpadni vody, startujeme a vyrážíme směr Mecklenburská jezera.
Cesta ubíhá rychle, neprší, ale stále fouká vítr. Je vidět, že ujíždíme špatnému počasí, snad...
V přístavu města Waren u jezera Muritz parkujeme na STLP v maríně (53.51124,12.686791, 10 €/den)
a vydáváme se na procházku po okolí.
Městečko je pěkné, ale jsou místy vidět stopy z doby NDR.
Zjišťujeme,ze se dá na jezeře jezdit s motorovými čluny, což je dobré vědět a vracíme se k bydlíkum, kde přepravujeme jídlo. U nás se podává obalované file s br. kaší.
Po večeři se jde ještě do města, ale já zůstávám doma a provádím osobni hygienu a odpočívám.
Večer sedíme jen krátce a jdeme brzy spát.

04.01.2014
Ráno je opět slunečné – asi opravdu jedeme před studenou frontou.
Snídáme tousty a musli. Padá rozhodnutí nevracet se dnes domů (jak bylo v plánu), ale poslední noc strávit na Lužických jezerech.
Přejíždíme k Geierswalder See (51.494691,14.105501), kde opět zkoumáme možnosti jízdy na člunu a
vodním skůtru.
Na noc parkujeme u Partwitzer See (51.53118,14.168592),
kde je už zaparkovaná německá vestavba.
Dáváme se do řeči se starším manželským párem, dochází i k výměně piva a šnapsu:-)
Vaříme poslední večeři – u nás je to kuřecí steak se sýrem s bramborami a po rozlučkovém posezení jdeme spát.

05.01.2014
Opět se probouzíme do slunečného rána – to je snad naschvál, aby se nám chtělo domů ještě méně….
Snídáme a já lehce uklízím a balím – je to tu příjemnější, než v Praze, na našem parkovacím místě.
Okolo 10. hodiny naposledy startujeme a vyrážíme na definitivní cestu domů!